PwC: Uitgaven digitale media stijgt met 12 procent

23 juni 2011 PwC

In 2015 zullen de uitgaven aan digitale media een derde bedragen van de totale wereldwijde entertainment & mediabestedingen. In 2010 was dit nog 26 procent. Een stijging met gemiddeld 11,5 procent per jaar tot zo’n 644 miljard USD. Dat stelt PwC in haar Global Media & Entertainment Outlook 2011-2015. Een schril contrast met de groei van 3,3 procent per jaar voor niet digitale media. Zestig procent van alle groei in de entertainment & mediasector komt de komende vijf jaar uit de digitale hoek.

PwC verwacht dat de uitgaven aan entertainment & media de komende vijf jaar zullen toenemen met 5,7 procent per jaar van 1400 miljard USD tot 1900 miljard USD in 2015. De bestedingen bestaan uit drie pijlers: reclamebestedingen, consumentenbestedingen en internetabonnementen. Reclame-opbrengsten, de meest cyclische van de drie, maakte een sterke come-back door in 2010 met 5,8 procent te groeien na een krimp van 11 procent in 2009. Tot 2015 groeien wereldwijde reclame-opbrengsten per jaar met 5,5 procent tot 578 miljard USD.

Consumentenbestedingen (o.a. video games, muziek, films en TV abonnementen) bedroegen in 2010 705 miljard USD. Dit bedrag loopt op tot 883 miljard USD in 2015. Inkomsten uit internetabonnementen ondervonden geen invloed van de crisis en groeiden zowel in 2009 als 2010 met 9,2 procent. De verwachting is dat – door de explosieve groei van smartphones - inkomsten uit internetabonnementen met gemiddeld 8,6 procent per jaar zullen stijgen tot 408 miljard USD in 2015.

De gouden eeuw van de consument
Consumenten zijn eraan gewend geraakt dat de meeste content gratis is. Om hen ertoe te bewegen voor content te betalen, moeten bedrijven precies weten wat consumenten als toegevoegde waarde ervaren. ‘Gemak’, ‘ervaring’ en ‘kwaliteit’ waren altijd de belangrijkste elementen. Daar komen nu ook ‘participatie’ en ‘privileges’ bij. Consumenten willen zelf hun content samenstellen en zijn bereid te betalen wanneer dat ze een voordeel oplevert. Bijvoorbeeld in de vorm van eerdere toegang tot (unieke) content.

“Dit is de gouden eeuw van de consument”, zegt Marieke van der Donk, kenner van de entertainment & mediasector binnen het adviesbureau. “Doordat mobiel internet steeds beter wordt en downloadsnelheden toenemen, stappen veel mensen over naar een smartphone. Het groeiende aantal smartphones zorgt niet alleen voor een explosieve groei in de apps markt, maar ook in de vraag naar mobiele content, mobiel adverteren en mobiel internet. De verwachting is dat deze groei zich de komende vijf jaar onverminderd voortzet. Op dit moment heeft de consument nog gratis de beschikking over een ongelooflijke hoeveelheid ‘premium content’. Wat echter als een paal boven water staat is dat om kwaliteitscontent te kunnen blijven creëren, iemand zal moeten betalen. En die wil is er, maar dan zul je bij de consument wel op de juiste knoppen moeten drukken.”

Nieuws

Meer nieuws over