PwC en NEA: OV 15% duurder en buslijnen verdwijnen

16 augustus 2011 Consultancy.nl

Met de geplande aanbesteding van het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wil VVD-verkeersminister Melanie Schultz van Haegen een bezuinigingsbedrag van €120 miljoen realiseren. Volgens adviesbureau PwC is de doelstelling van €120 miljoen bij lange na niet haalbaar.

Indien de steden en de minister alsnog de geplande bezuiniging willen realiseren, dan moet volgens kennisinstituut NEA het openbaar vervoer (OV) in de drie grote steden tussen 14% a 20% duurder worden. Daarnaast heeft Conquist Consultants becijferd dat het aantal buslijnen ook fors moet worden gereduceerd.

Door de impact op stadsregio's en consumenten inzichtelijk te maken via de studies van NEA (onderdeel van Panteia) en Conquist Consultants hoopten de steden de minister op andere gedachten te brengen. Dat is niet gelukt, de minister heeft aangegeven dat ze vooralsnog vasthoudt aan haar bezuinigingstarget van €120 miljoen. ''Het bewijs dat er geen €120 miljoen is te halen door het openbaar vervoer openbaar aan te besteden [PwC studie], heeft niet geholpen om de bezuiniging van tafel te halen", aldus Jeannette Baljeu van de stadsregio Rotterdam tegen website NU.nl.

Alhoewel de steden zelf bepalen welke maatregelen ze nemen om de bezuinigingstarget te halen, zien ze weinig andere mogelijkheden dan de adviezen van NEA en Conquist Consultants op te volgen. Gevolg is dat de gemiddeldde prijs van OV kaarten met 15% zal stijgen en dat sommige reizigers soms een halfuur naar een halte moeten lopen in plaats van ongeveer 10 minuten zoals nu het geval is.

Nieuws