PwC is de eerste corporate sponsor van LinkedIn

16 december 2010 Consultancy.nl

PwC is de eerste wereldwijde corporate sponsor van LinkedIn. Kort gezegd: PwC betaalt LinkedIn om zijn vacatureresultaten op het carrière- en netwerkplatform te verbeteren t.o.v. concurrenten.

De overeenkomst met PwC is de eerste deal in zijn soort voor LinkedIn met een corporate partner. De overeenkomst valt samen met de lancering van een nieuwe functie in LinkedIn genaamd Career Explorer. Deze functie wordt momenteel getest onder studenten en in de Verenigde Staten, en zal indien succesvol geleidelijk worden uitgebracht voor het gehele LinkedIn-publiek. Career Explorer somt relevante vacatures op, op basis van de universiteit, studierichting en geprefereerde industrie van een student. PwC heeft besloten om LinkedIn te betalen in ruil voor “voorkeurslijsten” van zijn banen. PwC krijgt bijvoorbeeld topposities in vacaturelijsten (genaamd “aanbevolen banen”) en heeft daarnaast een grote rechthoekige banner-ruimte om zijn bedrijf te promoten. Een aantal gedetailleerde pagina’s zal tevens volledig gesponsord worden door PwC, wat impliceert dat PwC de mogelijkheid heeft om de volledige inhoud van de nieuwe functie te controleren.

In juni 2009 nam PwC contact op met LinkedIn en zei dat het iets innovatiefs wilde doen in de sociale media en recruiting. De belangrijkste reden hiervoor is de achterstand die PwC in de sociale media heeft opgelopen ten opzichte van zijn concurrenten.

PwC lanceerde zijn eerste Facebook en Twitter carrièrepagina’s in januari 2010. Ter vergelijking: Ernst & Young heeft een Facebook carrièrepagina sinds 2006, KPMG een Twitteraccount sinds begin 2009. Deloitte – door analisten beschouwd als een voorloper in de sociale media – is in de afgelopen jaren zeer actief geweest in de sociale media, om zijn marketing- en recruitmentdoelen te verwezenlijken.

PwC’s zet is ook een direct gevolg van de competitie om topstudenten tussen de Big Four in de Verenigde Staten. De Big Four rekruteren traditioneel uit dezelfde bronnen en de concurrentie om topstudenten is hevig. Met de overeenkomst met LinkedIn hoopt PwC een voordeel te behalen ten opzichte van zijn concurrenten. PwC zegt dat het ongeveer 5,500 graduates verwacht te rekruteren in de V.S. in het komende jaar. Concurrent Deloitte gaat voor 5,000 afgestudeerden, Ernst & Young wil er 6,450 aannemen en KPMG zoekt naar 3,900 nieuwe junior-collega’s.

Nieuws

Meer nieuws over