PwC: China produceert wereldwijd meeste auto's

24 november 2009 EZPress

De Chinese autoproductie stijgt, tegen de verwachting in, relatief sterk. Voor het eerst worden er daarom in China meer auto`s geproduceerd dan in Europa en Noord-Amerika. Deze markten zijn de afgelopen tijd wel gestabiliseerd, zo blijkt uit de Auto Analyst Note van  adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC).

2010 staat in het teken van onzekerheid over de sterkte van de economie en hoe producenten omgaan met gestopte of afgezwakte overheidsmaatregelen.

Albert Brouwer, partner en automotiveleader bij PricewaterhouseCoopers: "De wereldwijde automotivesector blijft voor verassingen zorgen in 2009. In het begin van het jaar stagneerde de productie in China. Echter, nu haalt China moeilijk draaiende landen in. Onder normale omstandigheden zullen ze deze voorsprong de komende jaren behouden. Het succes van de lokale overheidsstimulerings-programma`s is doorslaggevend geweest. Hierdoor is de prognose voor het vierde kwartaal bijgesteld met twee miljoen meer geproduceerde auto`s. Er blijft in de wereld wel onduidelijkheid over de precieze productieaantallen in 2010."

Europese Unie

Na een bewogen jaar is de Europese autoproductie in een periode gekomen van relatieve stabiliteit. Door overheidssteunmaatregelen blijft er vraag, maar toch is er een terugval te rapporten. De komende maanden is het afwachten hoe de markt reageert op stoppende of afgezwakte versies van diverse sloopregelingen.

Oost-Europa

De Oost-Europese auto-industrie is hard getroffen door de economische crisis. In Rusland werden er tot zover 50% minder nieuwe auto`s verkocht vergeleken met vorig jaar. Toeleveranciers hebben het vooral moeilijk. De productie voor de Russische markt halveert naar 735.000 en in de complete Oost-Europese regio daalt de productie in 2009 naar verwachting met 44% naar 1,85 miljoen auto`s. Het duurt tot 2012 eer de productieniveaus van 2008 weer worden behaald.

China en India

De Chinese markt reageert goed op de overheidsmaatregelen en de economische stabilisatie in de regio. Er worden tot nu toe 35% meer auto`s verkocht vergeleken met vorig jaar. De Indiase markt rapporteert een productiegroei in augustus van 8%. Vooral de binnenlandse autofabrikanten profiteerden van de verkoopgroei in beide markten.

Japan en Korea

De ontwikkelde regio`s van Azië hebben nog steeds last van de exportdaling. De export en de binnenlandse verkopen moeten aantrekken voordat het in deze regio`s weer beter gaat met de autoproductie.

Noord-Amerika

2009 stond in het teken van productiedalingen, capaciteit vermindering, herstructureringen en bankroeten. De maandelijkse prognose blijft daarom tussen 9,1 miljoen en 9,9 miljoen geproduceerde auto`s. Alleen juli, 11,2 miljoen, en augustus, 14,1 miljoen, waren positieve uitzonderingen. De productie bereikt dit jaar nog het laagste punt van 8,3 miljoen auto`s. De uitdagingen voor het aankomende jaar zijn reorganisaties, herfinancieringen en het heruitvinden van de markt.

Zuid-Amerika

In Brazilië zijn verkooprecords verbroken door overheidsmaatregelen en een sterkende economie. De 3,4% verkoopstijging was echter niet genoeg om de productie op peil te houden. Deze daalde namelijk met 8,4%. Ter grondslag hiervan ligt een daling van export met 41%. De vraag is nu hoe het land reageert op het stopzetten of afzwakken van de marktstimuleringsmaatregelen. De Braziliaanse economie is uit de recessie en daarom wordt er een productiestijging van 6% voor 2010 verwacht. Dit ligt in lijn met de verwachtingen voor de andere BRIC landen. Het gevaar voor een nog verdere exportkrimp blijft bestaan.

Albert Brouwer: "Hoe autoproducenten gaan reageren op gestopte of afgezwakte overheidsstimuleringsmaatregelen is het belangrijkste vraagstuk voor 2010. Zonder deze ondersteuning is het mogelijk dat sommige markten een tweede dip krijgen. Europese landen erkennen dit gevaar en zijn aan het kijken of ze sloopregelingen opnieuw moeten inzetten of verlengen."

Nieuws

Meer nieuws over