PA: CEO hoeft moedertaal van bedrijf niet te spreken

21 juli 2011 Consultancy.nl

Zouden CEO´s de moedertaal van hun organisatie moeten spreken? Afgelopen week kwam in het nieuws dat Anshu Jain, het hoofd van de Invesment tak van Deutsche Bank, Duits aan het leren is als charme offensief in zijn strijd om het toekomstig CEO-schap. Jain concurreert nog met een aantal andere kandidaten. Is het werkelijk nodig dat een CEO de moedertaal van zijn organisatie spreekt? Een president kan zielen winnen met de legendarische woorden "Ich bin ein Berliner", een CEO ook?

Volgens Stephen Brooks, organisatieadviseur bij PA Consulting Group, is het niet noodzakelijk voor een topman om de moedertaal van het bedrijf te spreken. In een opiniestuk in de Britse krant The Financial Times zegt hij hierover het volgende: "Anshu Jain's initiative is a helpful gesture, demonstrating he recognises and values Deutsche Bank's roots and its consumer market. However, it is not necessary for the chief executive to speak the language of their company's home market. In general, what matters is that key stakeholders feel the CEO understands the organisation, its customers, employees and shareholders.

Language only becomes an issue if people do not buy into the CEO's strategy or him personally. Equally, it is doubtful he will have time to become fluent, and speaking German poorly would be counter-productive. A president can win friends with "Ich bin ein Berliner", but not a CEO".

Nieuws