Online werving van adviesbureaus onder de maat

13 april 2007 MolBlog

Onderzoeksbureau Jungle Rating onderzocht hoe adviesbureaus nieuwe medewerkers werven via hun website. En wat blijkt? Video wordt nauwelijks gebruikt, behalve door advocatenkantoren.

Blogging doet zijn intrede en testimonials zijn gemeengoed. 95 procent van de sollicitanten bekijkt vóór de sollicitatie de corporate website, toch benutten adviesbureaus onvoldoende kansen op het gebied van onlinerecruitment. Op het gebied van corporate branding valt nog veel te verbeteren, meent het onderzoeksbureau.

Jungle Rating bekeek de websites van bureaus die voorkomen in de Management Team Adviesbureau Top 100 van 2007: accountancies, advocatenkantoren, management consulting bureaus en communicatiebureaus die hoog scoren qua klantvriendelijkheid.

Benaderen de websites van deze bureaus hun mogelijke sollicitanten ook vriendelijk? Na een vooronderzoek kwam JungleRating tot een selectie van 30 bureaus die bekeken werden.

De simpelste vorm van interactie is het bieden van contactinformatie. Hoe persoonlijker deze informatie is, hoe beter. Maar het noemen van de namen van de recruiters en het plaatsen van een foto is geen gemeengoed, ontdekte JungleRating. Slechts vier bureaus doen dit.

Blogging

Blogging en chats zijn bij de adviesbureaus een zeldzaam goed Chats worden helemaal niet aangeboden en een blog bij slechts twee bedrijven. The Boston Consulting Group (op de .com website) en VODW Marketing hebben 'journals' met hierin geregeld een beschrijving van de werkbelevenissen van medewerkers.

De onderzochte bureaus spreken erg vanuit zichzelf: 'Onze cultuur kenmerkt zich door...'. Uit gebruikersonderzoeken van Jungle Rating blijkt dat werkzoekenden zich graag aangesproken voelen op een website. Hoe directer hoe beter.

80 procent van de bedrijven zegt iets over kernwaarden, maar slechts de helft maakt de vertaling naar persoonskenmerken.

Bijna de helft van de advocatenkantoren toont bedrijfspresentaties en video's die de verschillende functies toelichten. In totaal maken slechts negen van de dertig bureaus in meer of mindere mate gebruik van video.

Bijna alle adviesbureaus hebben testimonials op hun website. Negen bureaus hebben een of twee testimonials, negentien bureaus hebben er meer dan twee.

Nieuws

Meer nieuws over