OC&C: Klanten van Groupon willen meer winst uit deals

29 december 2011 Consultancy.nl

Een studie door OC&C Strategy Consultants over het businessmodel van internethype Groupon laat zien dat zowel lokale bedrijven als consumenten tevreden zijn met de mogelijkheden en diensten. Met betrekking tot de omzet en Return on Investment (ROI) zien klanten veel ruimte voor verbetering. Het onderzoek, dat onafhankelijk van Groupon werd uitgevoerd, is goed nieuws voor Groupon. Het bedrijf heeft in de afgelopen maanden veel kritiek gekregen.

Eerlijke deal voor handelaren en consumenten
Volgens de resultaten van het OC&C-onderzoek, dat gehouden werd onder 600 consumenten en 130 bedrijven, is het tevredenheidsniveau van gebruikers “veel hoger dan iemand zou verwachten van een lokale service”. 92% van de klanten was tevreden of zeer tevreden met de prijs, 83% met de reservering, 88% met de locatie en 89% met de kwaliteit van de service.

Van de bedrijven zei 89% dat ze het doel hebben bereikt dat ze met Groupon wilden bereiken. En hoewel 71% meent dat ze geen geld hebben verdiend met de deal, wil 65% van de ondernemers wel doorgaan met Groupon (89% van de bedrijven die denken geld te hebben verdiend en 55% van hen die dat niet denken). Michael Sasportes, partner bij OC&C, zei: “Hoewel niet alle bedrijven zoveel geld verdienden als ze in eerste instantie hadden gehoopt, begrijpen ze dat het ze een voorsprong kan opleveren die ze anders niet hadden gehad. Ze beschouwen het als onderdeel van een grotere reclame-investering. Tastbare resultaten kunnen alleen op de langetermijn komen.”

Prijsvoordeel
Niet verrassend: de studie bevestigt dat consumenten vooral gebruikmaken van Groupon voor de (goedkopere) prijs.

Advies: diversifieer in nieuwe producten
De consultants van OC&C Strategy Consultants hebben ook een advies voor Groupon. “Groupon zal moeten diversifiëren in producten”, zegt het adviesbureau. De website focust zich op dit moment in hoge mate op lokale restaurants en diensten. Het lijkt erop dat Groupon heeft geanticipeerd op de geadviseerde strategie – de website is bezig met een agressieve groeistrategie in met name producten en reizen. Andrew Mason, hoofd van Groupon, zei onlangs dat producten en reizen in sommige landen 20% van de omzet uitmaken.

OC&C stipte tevens twee belangrijke risico’s aan in zijn rapport. Groupon loopt op korte termijn het gevaar van oververhitting en het moet zijn acquisitiekosten reduceren.

Over Groupon
Groupon is sinds zijn oprichting in november 2008 een van de grootste commerciële websites ter wereld geworden. In de eerste helft van 2011 realiseerde het bedrijf een omzet van 1.5 miljard. Groupon heeft in totaal 115.7 miljoen geregistreerde gebruikers wereldwijd, waaronder 23 miljoen actieve gebruikers.

Consultancy Nieuws

  • Rijnconsult ziet interim-management vraag toenemen

    De interim-managementpraktijk van organisatieadviesbureau Rijnconsult is aan een opmars bezig. Het afgelopen jaar is het aantal via Rijnconsult’s netwerk actieve interim professionals met meer dan de helft gegroeid »

  • Amerikaanse luchtvaart MRO markt circa 20 miljard

    De Amerikaanse luchtvaart MRO markt blijft relatief stabiel tussen 2015 en 2025. Hoewel de totale vliegtuigvloot jaarlijks met 1% zal stijgen, is dat niet voldoende om substantiële waarde aan de markt toe te voegen »

OC&C Nieuws

  • 9 bureaus begeleiden Stage Entertainment | CVC deal

    Afgelopen week kondigde het door Joop van den Ende opgerichte Stage Entertainment aan dat het 60% van aandelen heeft verkocht aan CVC Capital Partners. De transactie werd begeleid door negen externe bureaus »

  • OC&C verhuist naar De Nieuwe Boompjes, Rotterdam

    OC&C Strategy Consultants verhuist over enkele maanden van kantoor binnen Rotterdam. Het strategie adviesbureau zal het voormalige pand van De Nederlandsche Bank betrekken aan De Boompjes 250 in Rotterdam »