OC&C: Klanten van Groupon willen meer winst uit deals

29 december 2011 Consultancy.nl

Een studie door OC&C Strategy Consultants over het businessmodel van internethype Groupon laat zien dat zowel lokale bedrijven als consumenten tevreden zijn met de mogelijkheden en diensten. Met betrekking tot de omzet en Return on Investment (ROI) zien klanten veel ruimte voor verbetering. Het onderzoek, dat onafhankelijk van Groupon werd uitgevoerd, is goed nieuws voor Groupon. Het bedrijf heeft in de afgelopen maanden veel kritiek gekregen.

Eerlijke deal voor handelaren en consumenten
Volgens de resultaten van het OC&C-onderzoek, dat gehouden werd onder 600 consumenten en 130 bedrijven, is het tevredenheidsniveau van gebruikers “veel hoger dan iemand zou verwachten van een lokale service”. 92% van de klanten was tevreden of zeer tevreden met de prijs, 83% met de reservering, 88% met de locatie en 89% met de kwaliteit van de service.

Van de bedrijven zei 89% dat ze het doel hebben bereikt dat ze met Groupon wilden bereiken. En hoewel 71% meent dat ze geen geld hebben verdiend met de deal, wil 65% van de ondernemers wel doorgaan met Groupon (89% van de bedrijven die denken geld te hebben verdiend en 55% van hen die dat niet denken). Michael Sasportes, partner bij OC&C, zei: “Hoewel niet alle bedrijven zoveel geld verdienden als ze in eerste instantie hadden gehoopt, begrijpen ze dat het ze een voorsprong kan opleveren die ze anders niet hadden gehad. Ze beschouwen het als onderdeel van een grotere reclame-investering. Tastbare resultaten kunnen alleen op de langetermijn komen.”

Prijsvoordeel
Niet verrassend: de studie bevestigt dat consumenten vooral gebruikmaken van Groupon voor de (goedkopere) prijs.

Advies: diversifieer in nieuwe producten
De consultants van OC&C Strategy Consultants hebben ook een advies voor Groupon. “Groupon zal moeten diversifiëren in producten”, zegt het adviesbureau. De website focust zich op dit moment in hoge mate op lokale restaurants en diensten. Het lijkt erop dat Groupon heeft geanticipeerd op de geadviseerde strategie – de website is bezig met een agressieve groeistrategie in met name producten en reizen. Andrew Mason, hoofd van Groupon, zei onlangs dat producten en reizen in sommige landen 20% van de omzet uitmaken.

OC&C stipte tevens twee belangrijke risico’s aan in zijn rapport. Groupon loopt op korte termijn het gevaar van oververhitting en het moet zijn acquisitiekosten reduceren.

Over Groupon
Groupon is sinds zijn oprichting in november 2008 een van de grootste commerciële websites ter wereld geworden. In de eerste helft van 2011 realiseerde het bedrijf een omzet van 1.5 miljard. Groupon heeft in totaal 115.7 miljoen geregistreerde gebruikers wereldwijd, waaronder 23 miljoen actieve gebruikers.

Consultancy Nieuws

  • YSE: Driekwart van studenten wil traineeship volgen

    Twee jaar lang betaald jezelf ontwikkelen, je kansen verbeteren op de arbeidsmarkt en de mogelijkheid om kennis te maken met verschillende bedrijven. Liefst 75% van de studenten wil een traineeship gaan volgen »

  • Mobiquity neemt Morgan Clark & Company over

    Morgan Clark & Company is overgenomen door Mobiquity, een internationale specialist op het gebied van mobile engagement. Alle werknemers van Morgan Clark & Company maken de overstap naar de Amerikaanse dienstverlener »

OC&C Nieuws

  • 8 adviesbureaus op Nationale Carrierebeurs in RAI

    Op 20 en 21 maart 2015 vindt de jaarlijkse Nationale Carrièrebeurs plaats in de RAI Amsterdam. Meer dan 100 organisaties zullen dit jaar van de partij zijn, waaronder ook acht consultancybureaus »

  • OC&C: UK eCommerce exportmarkt groeit met 40 miljard

    Voor Britse bedrijven liggen er de komende jaren enorme kansen om hun eCommerce export naar Europa en daarbuiten te vergroten, stelt een onderzoek van OC&C Strategy Consultants in samenwerking met Google »