OC&C: Klanten van Groupon willen meer winst uit deals

29 december 2011 Consultancy.nl

Een studie door OC&C Strategy Consultants over het businessmodel van internethype Groupon laat zien dat zowel lokale bedrijven als consumenten tevreden zijn met de mogelijkheden en diensten. Met betrekking tot de omzet en Return on Investment (ROI) zien klanten veel ruimte voor verbetering. Het onderzoek, dat onafhankelijk van Groupon werd uitgevoerd, is goed nieuws voor Groupon. Het bedrijf heeft in de afgelopen maanden veel kritiek gekregen.

Eerlijke deal voor handelaren en consumenten
Volgens de resultaten van het OC&C-onderzoek, dat gehouden werd onder 600 consumenten en 130 bedrijven, is het tevredenheidsniveau van gebruikers “veel hoger dan iemand zou verwachten van een lokale service”. 92% van de klanten was tevreden of zeer tevreden met de prijs, 83% met de reservering, 88% met de locatie en 89% met de kwaliteit van de service.

Van de bedrijven zei 89% dat ze het doel hebben bereikt dat ze met Groupon wilden bereiken. En hoewel 71% meent dat ze geen geld hebben verdiend met de deal, wil 65% van de ondernemers wel doorgaan met Groupon (89% van de bedrijven die denken geld te hebben verdiend en 55% van hen die dat niet denken). Michael Sasportes, partner bij OC&C, zei: “Hoewel niet alle bedrijven zoveel geld verdienden als ze in eerste instantie hadden gehoopt, begrijpen ze dat het ze een voorsprong kan opleveren die ze anders niet hadden gehad. Ze beschouwen het als onderdeel van een grotere reclame-investering. Tastbare resultaten kunnen alleen op de langetermijn komen.”

Prijsvoordeel
Niet verrassend: de studie bevestigt dat consumenten vooral gebruikmaken van Groupon voor de (goedkopere) prijs.

Advies: diversifieer in nieuwe producten
De consultants van OC&C Strategy Consultants hebben ook een advies voor Groupon. “Groupon zal moeten diversifiëren in producten”, zegt het adviesbureau. De website focust zich op dit moment in hoge mate op lokale restaurants en diensten. Het lijkt erop dat Groupon heeft geanticipeerd op de geadviseerde strategie – de website is bezig met een agressieve groeistrategie in met name producten en reizen. Andrew Mason, hoofd van Groupon, zei onlangs dat producten en reizen in sommige landen 20% van de omzet uitmaken.

OC&C stipte tevens twee belangrijke risico’s aan in zijn rapport. Groupon loopt op korte termijn het gevaar van oververhitting en het moet zijn acquisitiekosten reduceren.

Over Groupon
Groupon is sinds zijn oprichting in november 2008 een van de grootste commerciële websites ter wereld geworden. In de eerste helft van 2011 realiseerde het bedrijf een omzet van 1.5 miljard. Groupon heeft in totaal 115.7 miljoen geregistreerde gebruikers wereldwijd, waaronder 23 miljoen actieve gebruikers.

Consultancy Nieuws

  • Matthias Loebich & Henri Tcheng in BearingPoint MT

    BearingPoint heeft Matthias Loebich en Henri Tcheng toegevoegd aan zijn global Management Committee. Beide hebben een lange track record bij het bureau en speelden een instrumentale rol bij de groei sinds de MBO »

  • First Consulting helpt netbeheerder met laagspanningsnet

    De opkomst van technologieën zorgen voor nieuwe eisen aan het laag-spanningsnet. Om de toekomstbestendigheid van het laagspanningsnetwerk inzichtelijk te maken, heeft First Consulting een Quick Scan ontwikkeld »

OC&C Nieuws

  • BCG, Deloitte en OC&C partner van World Retail Congress

    Gister was de kick-off van het ‘World Retail Congress’ in Parijs. BCG, Deloitte en OC&C fungeren als sponsor van het evenement, bovendien zullen senior experts van de bureaus een inhoudelijke bijdrage leveren »

  • OC&C: Tien strategie valkuilen voor ondernemingen

    Chris Outram, een van de oprichters van OC&C Strategy Consultants, bespreekt in zijn boek 'Making Your Strategy Work – How to go from Paper to People' tien veelvoorkomende strategie valkuilen voor ondernemingen »