OC&C: Klanten van Groupon willen meer winst uit deals

29 december 2011 Consultancy.nl

Een studie door OC&C Strategy Consultants over het businessmodel van internethype Groupon laat zien dat zowel lokale bedrijven als consumenten tevreden zijn met de mogelijkheden en diensten. Met betrekking tot de omzet en Return on Investment (ROI) zien klanten veel ruimte voor verbetering. Het onderzoek, dat onafhankelijk van Groupon werd uitgevoerd, is goed nieuws voor Groupon. Het bedrijf heeft in de afgelopen maanden veel kritiek gekregen.

Eerlijke deal voor handelaren en consumenten
Volgens de resultaten van het OC&C-onderzoek, dat gehouden werd onder 600 consumenten en 130 bedrijven, is het tevredenheidsniveau van gebruikers “veel hoger dan iemand zou verwachten van een lokale service”. 92% van de klanten was tevreden of zeer tevreden met de prijs, 83% met de reservering, 88% met de locatie en 89% met de kwaliteit van de service.

Van de bedrijven zei 89% dat ze het doel hebben bereikt dat ze met Groupon wilden bereiken. En hoewel 71% meent dat ze geen geld hebben verdiend met de deal, wil 65% van de ondernemers wel doorgaan met Groupon (89% van de bedrijven die denken geld te hebben verdiend en 55% van hen die dat niet denken). Michael Sasportes, partner bij OC&C, zei: “Hoewel niet alle bedrijven zoveel geld verdienden als ze in eerste instantie hadden gehoopt, begrijpen ze dat het ze een voorsprong kan opleveren die ze anders niet hadden gehad. Ze beschouwen het als onderdeel van een grotere reclame-investering. Tastbare resultaten kunnen alleen op de langetermijn komen.”

Prijsvoordeel
Niet verrassend: de studie bevestigt dat consumenten vooral gebruikmaken van Groupon voor de (goedkopere) prijs.

Advies: diversifieer in nieuwe producten
De consultants van OC&C Strategy Consultants hebben ook een advies voor Groupon. “Groupon zal moeten diversifiëren in producten”, zegt het adviesbureau. De website focust zich op dit moment in hoge mate op lokale restaurants en diensten. Het lijkt erop dat Groupon heeft geanticipeerd op de geadviseerde strategie – de website is bezig met een agressieve groeistrategie in met name producten en reizen. Andrew Mason, hoofd van Groupon, zei onlangs dat producten en reizen in sommige landen 20% van de omzet uitmaken.

OC&C stipte tevens twee belangrijke risico’s aan in zijn rapport. Groupon loopt op korte termijn het gevaar van oververhitting en het moet zijn acquisitiekosten reduceren.

Over Groupon
Groupon is sinds zijn oprichting in november 2008 een van de grootste commerciële websites ter wereld geworden. In de eerste helft van 2011 realiseerde het bedrijf een omzet van 1.5 miljard. Groupon heeft in totaal 115.7 miljoen geregistreerde gebruikers wereldwijd, waaronder 23 miljoen actieve gebruikers.

Consultancy Nieuws

  • PwC: 2014 beste jaar in decennium voor tech IPOs

    2014 was het recordjaar voor technologie IPO's met 118 deals en een totale waarde van $51,2 miljard. De Alibaba deal, gewaardeerd op $21,8 miljard, was een enorme boost voor de technologiesector »

  • Supply Value: 20 belangrijkste inkooptrends voor 2015

    Meer aandacht voor ketenoptimalisatie, kostenbesparing en flexibiliteit zijn de belangrijkste inkooptrends voor 2015. Supply Value deed onderzoek onder zo'n 550 inkoop professionals uit meer dan 20 landen »

OC&C Nieuws

  • OC&C: UK eCommerce exportmarkt groeit met 40 miljard

    Voor Britse bedrijven liggen er de komende jaren enorme kansen om hun eCommerce export naar Europa en daarbuiten te vergroten, stelt een onderzoek van OC&C Strategy Consultants in samenwerking met Google »

  • 25 meest prestigieuze consultancybureaus in Europa

    McKinsey & Company, BCG en Bain & Company zijn de meest prestigieuze consultancybureaus in Europa. De top tien wordt gecompleteerd door traditionele strategy & operations spelers en twee van de Big 4 kantoren »