OC&C onderzoek: recordjaar voor FMCG A-merken

22 september 2008 Consultancy.nl

2007 was een recordjaar voor 's werelds grootste A-merkfabrikanten, zo blijkt uit het jaarlijks uitgevoerde Fast Moving Consumer Goods (FMCG) onderzoek van OC&C Strategy Consultants.

Wereldwijd zagen FMCG fabrikanten hun omzet vorig jaar met 9,3% toenemen. Dat is een record, aldus de consultants. Die groei werd vooral op eigen kracht gerealiseerd, want slechts 30% kwam uit overnames. Ook de gemiddelde winstmarge nam toe. Deze groeide naar 18%, dat is 1,2% meer dan in 2006.

Vooral de toegenomen verkopen zorgden voor groei. Wereldwijd hebben grote bedrijven meer en duurdere producten verkocht en hun marktaandeel versterkt. Voor de topfabrikant zal 2008 echter een minder succesvol jaar worden. Halverwege dit jaar zagen de vooruitzichten er dan ook een stuk minder rooskleurig uit dan een jaar geleden. De grondstofprijzen zijn met name in de eerste zes maanden gestegen en die prijsstijgingen zijn in tegenstelling tot 2007, niet geheel aan de consument doorberekend. Hierdoor komen de winstmarges nu onder druk te staan. Adviesbureau OC&C Strategy Consultants verwacht ook voor 2009 een lager groeiniveau voor premiumproducten. De consument zal op zijn uitgaven blijven letten en de supermarkt zal dat merken.

Nieuws

Meer nieuws over