Nieuwe focus voor Vergelijk.nl na analyse van Harvest

23 februari 2012 Consultancy.nl

Online vergelijker Vergelijk.nl gaat zich focussen op de advertentiemarkt voor fabrikanten. Fabrikanten kunnen sinds kort van diverse nieuwe diensten gebruik maken om hun producten te promoten, waaronder advertenties op basis van individueel surfgedrag en retargeting op externe websites. Vergelijk.nl heeft hiervoor gekozen na een strategische marktoriëntatie van het Amsterdamse online adviesbureau Harvest.

Fabrikanten willen zich ook online onderscheiden
Harvest concludeerde na zijn onderzoek dat fabrikanten op internet weinig mogelijkheden hebben om zich te profileren. In de fysieke wereld hebben ze die mogelijkheden juist vaak wel, bijvoorbeeld door afspraken met winkels over de presentatie van hun producten. “Zo praat Procter & Gamble met Albert Heijn over het wasmiddelenschap”, aldus Sander Roose, adviseur bij Harvest. “Fabrikanten werken dus al jaren heel intensief samen om categorieën te bouwen in winkels, maar online gebeurt dat nog slechts bij enkele grote webwinkels. Vergelijk.nl heeft een steeds grotere invloed op de aankopen die een consument op internet doet. Daar komt nog bij dat webconsumenten duurdere producten kopen als ze een vergelijkingssite hebben geraadpleegd.”

Menukaart voor fabrikanten
Online kanalen moeten voor promotie en reclame dezelfde strategie toepassen als in de fysieke wereld, stelt Harvest. Levi van Wijngaarden, landmanager bij Vergelijk.nl, erkent de potentie van de nieuwe strategie: “Tot op heden konden klanten zich alleen onderscheiden met bannerverkoop. We gaan nieuwe waarde toevoegen aan de keten.” Vergelijk.nl ontwikkelt nu samen met Harvest een menukaart voor fabrikanten. Philips, Procter & Gamble en de Duitse luidsprekerproducent Teufel doen mee aan een lopend experiment.

Retargeting
Onder de diverse mogelijkheden voor fabrikanten valt bijvoorbeeld retargeting. Fabrikanten komen op specifieke categoriepagina’s te staan. Consumenten die op Vergelijk.nl naar een televisie hebben gezocht, krijgen vervolgens door third party cookies een reclame van Philips te zien op andere websites. “De reclame wordt getoond aan mensen met een bewezen koopintentie, met als voordeel ten opzichte van gewone retargeting dat ook nieuwe mensen worden aangesproken. De retargeting van Zalando bijvoorbeeld is gericht op mensen die eerder al een bezoek brachten aan die site”, aldus Roose. Van Wijngaarden voegt daaraan toe: “We willen hier wel voorzichtig mee omgaan, omdat de gebruikerservaring van bezoekers hoog in het vaandel staat bij Vergelijk.nl. Daarom wordt retargeting alleen aangeboden als onderdeel van een groter pakket.”

Dataverstrekking
Ook kunnen fabrikanten geaggregeerde data over bezoekersgedrag kopen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien hoeveel kliks hun producten binnen een bepaalde categorie opleveren en welke verkopers het grootste aandeel hierin hebben. “De effecten zijn zo veel eerder te zien dan via de rapportages van GfK”, aldus Roose. De anonimiteit van bezoekers blijft volgens Van Wijngaarden gewaarborgd.

Consultancy Nieuws

  • Scenter versterkt team met drie nieuwe consultants

    Scenter heeft de gelederen versterkt met drie nieuwe adviseurs. Maurice Kostons, Marieke van Werven en Froukje van der Lende zijn de afgelopen maanden bij het organisatieadviesbureau uit Driebergen gestart »

  • Millward Brown Digital koopt Amerikaanse InsightExpress

    Millward Brown, een groot media consultancybureau, heeft InsightExpress gekocht, een Amerikaanse provider van media analytics. InsightExpress zal geïntegreerd worden in Millward Brown’s Digital business unit »

Harvest Nieuws

  • Online consultancy Harvest overgenomen door Naspers

    Het Zuid-Afrikaanse Naspers heeft de Nederlandse boutiqe consultancyfirma Harvest overgenomen. Bijna alle consultants van het adviesbureau worden overgeplaatst naar verschillende business units in Latijns-Amerika »

  • Harvest: Subscription commerce een belangrijke trend

    Consumenten zijn steeds vaker bereid om abonnementen af te sluiten bij online bedrijven. Deze ontwikkeling wordt gezien als een van de belangrijkste trends in e-commerce. Consultants van Harvest lichten toe »