Mercer: HR nog geen strategisch business partner

25 januari 2011 Mercer

HR afdelingen besteden slechts 15 procent van hun tijd aan strategie, maar 65 procent ziet zichzelf wel als strategisch partner. Dat blijkt uit het onderzoek EMEA HR Transformation Survey van Mercer onder 500 HR-directeuren in ruim 40 EMEA landen. Volgens de consultants moet er meer worden geïnvesteerd in vaardigheden en training.

Veel respondenten beschouwen zichzelf wel als strategisch business partner, omdat HR actief deelneemt aan bedrijfsbrede discussies. Daarbij worden zij verwacht om de bedrijfsstrategie te vertalen in een human capital strategie en daarbij methoden te ontwikkelen die impact hebben op werknemers.

Er zijn een aantal interne en externe barrières die de groei van HR beperken: de vaardigheden en kennis van het management en de werknemers, maar ook de perceptie van het hoger management dat HR weinig waarde toevoegt en de houding van andere afdelingsmanagers. In 2010 zijn minder HR veranderingen gepland dan in eerder onderzoek uit 2006. De geplande initiatieven zijn: herontwikkelen van het HR proces (42%), een nieuwe strategie ontwikkelen voor het leveren van HR diensten (39%) en strategieën om talentontwikkeling en vaardigheden in HR te verbeteren (39%).

HR-afdelingen besteden de meeste tijd aan het leveren van HR-diensten (27%), gevolgd door administratie (18%), HR-programma’s of systemen ontwikkelen (14%), intern management (14%) en compliance/audits (12%). De 15 procent die zij aan strategie besteden, zou omhoog moeten. De onderzoekers verwachten wel dat HR steeds meer zal worden gezien als strategisch partner.

HR-afdelingen hebben nog een lange weg te gaan om het verschil te dichten en beter strategisch business partner te worden. Philip van Elsdingen, Principal Consultant bij Mercer: “We zien een hernieuwde interesse bij bedrijven in het opnieuw beoordelen van HR, de waarde voor het bedrijf en hoe het verder kan aansluiten op de interne strategie. Langzaam boekt HR hierop vooruitgang.”

Nieuws