McKinsey: social media beinvloedt 67% van transacties

07 januari 2011 Bank- en Effectenbedrijf

Financiële media moeten grip krijgen op sociale media, aangezien consumenten daar steeds vaker gebruik van maken bij het nemen van beslissingen. Uit onderzoek van adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat 67% van de transacties het resultaat is van een aanbeveling. Banken en verzekeraars moeten hun commerciële beleid inrichten op de groeiende rol van sociale media. Ze moeten zicht krijgen op wat er in de sociale netwerken gebeurt, waar de doelgroepen over praten, wat hen interesseert en hoe ze keuzes maken.

Banken en verzekeraars lijken te begrijpen dat structurele veranderingen nodig zijn teneinde klanten werkelijk centraal te stellen. Bij financiële retailers zoals tussenpersonen en financieel planners is dat in mindere mate het geval. Ze moeten haast maken want er komt wetgeving aan die de provisiegedreven businessmodellen onmogelijk maakt. Meer dan 40% van de volwassenen is van mening dat ze over onvoldoende financiële kennis beschikken om keuzes omtrent geld te maken. Van de consumenten vertrouwt 70% op online ratings van anderen en 80% vertrouwt op aanbevelingen van kennissen.

Financiële retailers moeten streven naar relevantie in een omgeving waarin consumenten kunnen delen met hun vrienden.

Nieuws

Meer nieuws over