McKinsey: Internet leidt tot meer nieuwsconsumptie

03 april 2010 Consultancy.nl

Uit onderzoek van strategy consulting adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat internet ervoor heeft gezorgd dat consumenten de afgelopen drie jaar twintig procent meer nieuws zijn gaan consumeren. Het onderzoek is gehouden door de Britse praktijk van McKinsey.

Gemiddeld besteedt een Britse consument per dag 72 minuten aan nieuwsconsumptie. In 2006 was dit 60 minuten. De groei is bijna in zijn geheel te danken aan consumenten jonger dan 35 jaar. Veertig procent van de mensen in deze leeftijdsgroep gaf in het onderzoek aan als eerste op de hoogte te willen zijn van het nieuws. Bij consumenten van 55 tot 64 jaar ligt dit percentage op slechts 10 procent.

Televisie nog steeds op #1

Internet is nog niet de meest populaire nieuwsbron. Het onderzoek toont aan dat televisie het meest geraadpleegd wordt om op de hoogte te blijven. Op de 2de positie staat de krant en pas daarna het internet.

Deze verdeling is vooral te danken aan mensen boven de 55 jaar. In deze leeftijdscategorie geeft iets meer dan de helft aan interesse te hebben in het internet als nieuwsbron. Dit tegenover 76 procent van de mensen tussen de 25 en 34.

Ruim 90 procent van de 55-plussers kijkt liever naar de televisie om op de hoogte te blijven en 65 procent leest graag de krant. De 55-plussers zijn dan ook de enige groep die liever de krant dan het internet gebruiken als nieuwsbron.

McKinsey: weinig lezers willen betalen

Dankzij de jongere consumenten wint internet wel aan populariteit ten op zichte van kranten. Toch is het voor kranten is het volgens de consultants niet mogelijk om de verloren opbrengst uit advertenties en abonnementen terug te verdienen met online nieuws.

Zelfs wanneer de online-versie van een krant 75 procent minder kost dan de geprinte versie, geeft slechts 14 procent aan te willen betalen voor online nieuws.

BCG: helft lezers online nieuws wil betalen

De conclusie van McKinsey is niet geheel in lijn met eerdere conclusies van concurrent Boston Consulting Group (BCG). Volgens BCG is bijna de helft van de internetgebruikers in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten wel bereid om te betalen voor nieuws op internet. In een aantal Europese landen is zelfs 60% van de surfers bereid te betalen. Amerikanen zouden per maand $3 willen betalen, Italianen circa $7. Het adviesbureau heeft geen Nederlandse internetgebruikers geënqueteerd.

Nieuws

Meer nieuws over