McKinsey: Eerste maanden cruciaal voor nieuwe CEO

01 november 2010 Profnews

De eerste 12 tot 18 maanden van een nieuwe topman zijn doorslaggevend voor het welslagen in zijn of haar nieuwe functie. Wanneer een nieuwe leider er binnen die periode niet in slaagt de juiste prioriteiten te stellen, komt dit er waarschijnlijk niet meer van. Dit stelt Ian Davis, oud-managing director van McKinsey.

Menig nieuwe CEO sneuvelt in zijn eerste jaar en dat heeft alles te maken met een suboptimale voorbereiding op de job. Die voorbereiding heeft de nieuwe CEO grotendeels in eigen hand en deze kan aan de hand van een eenvoudig afvinklijstje vorm krijgen. Voor nieuwe ceo`s gelden belangrijke do`s en dont`s. Zo is het niet slim om op de eerste dag een nieuwe strategie te lanceren, maar moet er wel een plan zijn om er eentje in een vroeg stadium te ontwikkelen. Het is essentieel dat de nieuwe ceo serieus tijd en moeite investeert om te besluiten hoe hij zijn tijd en energie gaat alloceren. Dit voorkomt dat de gebeurtenissen met hem en zijn agenda aan de haal gaan. Belangrijk is om in een vroeg stadium te focussen op talent en op het top team.

Ten slotte is het belangrijk om relaties aan te gaan met de leden en de voorzitter van de raad van bestuur. Het is immers van belang om de infrastructuur op te bouwen om eerlijke feedback te krijgen op de eigen performance.

Booz & Co: hoge turnover van CEOs in Nederland

Uit recent onderzoek van strategy consulting firma Booz & Company blijkt dat topmannen van Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen worden vaker gewisseld dan hun collega’s uit het buitenland. In de afgelopen tien jaar wisselde in Nederland jaarlijks ruim 20% van de beursfondsen hun CEO, ten opzichte van 13% wereldwijd. De laatste twee jaar werd zelfs bij 24% van de Nederlandse ondernemingen de topman gewisseld.

Nieuwsbericht: hoge turnover van CEOs in Nederland

Nieuws