McKinsey: iPads en tablets veelal binnenshuis gebruikt

28 februari 2012 Consultancy.nl

Bijna tweederde van alle iPad-bezitters maakt alleen binnenshuis gebruik van zijn tablet. Met de iPad lijkt Apple als eerste computerfabrikant erin geslaagd te zijn om de huiskamer van consumenten binnen te dringen. Dat blijkt uit onderzoek door adviesbureau McKinsey & Company. Het consultancykantoor ondervroeg 15.000 iPad-gebruikers in 15 landen.

Huiskamer
De iPad is een groot succes voor producent Apple gebleken. Sinds de lancering in 2010 werden wereldwijd meer dan 40 miljoen iPads verkocht. Van de respondenten in het McKinsey-onderzoek zegt 62% dat ze alleen in eigen huis met hun iPad werken. Ook wees de enquête uit dat consumenten voor 70% van de tijd hun iPad in de huiskamer gebruiken. Daarmee lijkt Apple te zijn gelukt wat concurrenten Microsoft, Google en Sony al jaren proberen: de huiskamer van consumenten binnendringen.

Vervanging voor PC
De consultants van McKinsey concluderen verder dat de iPad voor veel gebruikers als vervanging van hun PC wordt beschouwd. Omdat de meeste gebruikers hun dagelijkse computeractiviteiten op de iPad kunnen doen, stellen ze de aankoop van een nieuwe PC of laptop vaak uit. “Consumenten doen hun computer niet weg - ze blijven vasthouden aan hun computer - maar dit uitstel heeft wel een directe impact op de verkoopvolumes in het ecosysteem van de PC”, aldus Bertil Chappuis, adviseur bij McKinsey. Deze bevindingen lijken te worden bevestigd door de verkoopcijfers van PC’s en laptops in Europa. In het afgelopen kwartaal werden 11,4% minder computers gekocht dan een jaar geleden.

Nieuws