McKinsey: Japanse technolgiesector hopeloos achterop

17 oktober 2011 Consultancy.nl

De Japanse technologiesector verliest wereldwijd in hoog tempo terrein. Merken als Sony, Fujitsu en Toshiba zijn allang niet meer de topmerken die ze tien jaar geleden waren. Dat blijkt uit onderzoek door McKinsey & Company. De Japanse technologiesector zal volgens het adviesbureau in 2013 20% minder marktaandeel bezitten dan in 2008. De omzet is dan met $30 miljard gedaald.

Achterstand
Japan wordt ingehaald op vrijwel alle terreinen. Computerproducenten Fujitsu, NEC en Toshiba zijn hun prominente rol kwijtgeraakt. De LCD-tv markt wordt gedomineerd door de Zuid-Koreaanse merken Samsung en LG. Ook in de mobiele telefonie staan de Japanse merken wereldwijd in de schaduw.

Slechts één Japans bedrijf, Canon, blijft wereldwijd groeien, vooral in de Verenigde Staten en Europa. De maker van digitale camera’s heeft een marktaandeel van ongeveer 45%.

Afhankelijk van thuismarkt
McKinsey concludeert dat de Japanse bedrijven teveel afhankelijk zijn van hun thuismarkt. Hoewel de merken vaak wereldwijde bekendheid genieten, komt de helft van de omzet van de technologiesector uit de binnenlandse markt. De nieuwste mobiele telefoons van Sharp en Hitachi lopen bijvoorbeeld voorop qua technologie, maar zijn alleen in Japan zelf te koop.

Nieuws