McKinsey: Griekenland heeft economische groeipotentie

09 januari 2012 Consultancy.nl

Ondanks de financiële crisis heeft Griekenland enorm veel potentie voor economische groei. Het land moet daarom niet alleen maatregelen nemen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen, maar ook een nieuw en solide groeimodel formuleren om de economie op gang te krijgen. Dat stelt strategieadviesbureau McKinsey & Company in het indrukwekkende rapport “Greece 10 Years Ahead”. Het rapport heeft voor veel discussie gezorgd onder topeconomen en de top van Europese politiek.

Het rapport ‘Greece 10 Years Ahead’ is op aanvraag beschikbaar (stuur ons een email).

De adviseurs van McKinsey concluderen dat er in de komende tien jaar maar liefst 520.000 banen kunnen worden gecreëerd door te investeren in de belangrijkste sectoren. Deze sectoren (toerisme, energie, voeding, landbouw en detailhandel) moeten daarvoor radicaal worden hervormd, maar dit kan wel €55 miljard extra economische groei genereren.

McKinsey - Greece Analysis

Publieke en private sector
Zowel de publieke als private sector van Griekenland zullen sterk hervormd moeten worden. Essentieel is bijvoorbeeld dat het land een effectief belastingsysteem opbouwt. Daarnaast moet de arbeidsmarkt onder handen worden genomen, zodat met name vrouwen en jongeren meer gestimuleerd worden om te gaan werken. “Om dit allemaal te realiseren, moeten de Griekse overheid, ondernemingen en investeerders zelfverzekerd handelen”, zei een adviseur van McKinsey.

Versterking export en ondernemingsklimaat
Het extra economische groeipotentieel van Griekenland ligt verder in een vergroting van de export. Het land moet zich meer focussen op het ontwikkelen van eigen producten voor buitenlandse markten. De ontwikkeling van een gunstiger ondernemingsklimaat zal Griekenland bovendien aantrekkelijker maken voor lokale, maar ook buitenlandse ondernemers. Ook hierin heeft het land nog veel potentie.

Toerisme
De toeristische sector maakt ongeveer 15% uit van de Griekse economie en is daarmee de belangrijkste sector van het land. De meeste toeristen komen uit de Noord-Europese landen en Frankrijk en Italië. Concurrerende vakantielanden zijn voornamelijk Frankrijk, Spanje, Italië en sinds enige jaren Turkije. McKinsey stelt dat het Griekse toerisme verder kan groeien door zijn aandeel in de Europese vakantiebezoekers te handhaven en zich te richten op bezoekers uit Noord-Amerika, Rusland en China.

Groeikansen liggen verder vooral in een kwaliteitsverbetering van de aangeboden zon- en strandvakantie. Toeristische trekpleisters als Athene en Thessaloniki moeten nog aantrekkelijker worden voor het publiek door grote evenementen en conferenties te organiseren en hun culturele aanbod te versterken. Verder is de infrastructuur van het land middelmatig en moet er vooral worden geïnvesteerd in havens en regionale vliegvelden.

Nieuws