McKinsey: China meest complexe markt ter wereld

15 oktober 2010 Express

China heeft de meest complexe consumenten van de wereld, te wijten aan snel veranderende gewoontes en voorkeuren op de Chinese markt. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van het strategy consulting bureau McKinsey & Company.

Er wordt daarbij opgemerkt dat de Chinese consument in het verleden vijf keer meer per week gingen winkel dan zijn Amerikaanse collega. De omvang van de Chinese aankopen bedroeg daarentegen slechts een kwart van de Amerikaanse boodschappenmand. Maar inmiddels is het aantal winkelbezoeken in China eveneens gedaald en is de omvang van de aankopen gestegen. Dat maakt volgens McKinsey duidelijk dat de Chinese consument steeds meer naar het profiel van de geïndustrialiseerde wereld evolueert.

Bovendien zegt 73 procent van de Chinese consumenten dat shoppen een ontspannings-activiteit is, waarbij 45 procent het winkelen als één van de meest aangename activiteiten voor de vrije tijd noemde. Een meerderheid van de Chinese consumenten noemde winkeluitstappen een leuke familie-activiteit. McKinsey voegt er aan toe dat bij de Chinese consument nu ook meer emotionele motieven spelen. Daarbij wordt onder meer verwezen naar het feit dat 61 procent van de Chinese consument aangeeft dat wasproducten een aangename geur moeten hebben. Twee jaar geleden was dan slechts 40 procent. Ook wil 28 procent van de consumenten dat wasproducten een aantrekkelijke verpakking moeten hebben, tegenover slechts 16 procent twee jaar geleden.

"Deze evolutie toont aan dat de groeiende welvaart de behoefte boven het puur functionele doet uitstijgen," merkt McKinsey op. Tegelijkertijd zegt 45 procent van de Chinese consumenten dat een hogere prijs gelijk staat met een betere kwaliteit. In de Verenigde Staten is slechts 16 procent van de consumenten die mening toegedaan en in Japan deelt slechts 8 procent die stelling. Anderzijds zegt 23 procent van de Chinese consumenten een omweg te maken om een winkel te bezoeken die de meest voordelige prijs biedt, tegenover 18 procent in de Verenigde Staten en 12 procent in Japan. Verder gaf de helft van de Chinese consumenten aan duurdere aankopen in één categorie te compenseren met goedkopere producten in een andere sector.

Nieuws

Meer nieuws over