McKinsey: 80% consumeert uitsluitend gratis content

22 september 2010 McKinsey & Company

Gratis online diensten hebben een waarde van ongeveer €100 miljard. Dat is de conclusie van een onderzoek van strategy consulting bureau McKinsey & Company en het Interactive Advertising Bureau Europe over het gratis online aanbod in de Verenigde Staten en Europa.

Er wordt aan toegevoegd dat de waarde van dit gratis aanbod tot het midden van het decennium jaarlijks met gemiddeld 13 procent zal groeien. IAB Europe wijst er in een commentaar op dat het reclame-ondersteunende model zowel online uitgevers als online adverteerders voordelen biedt. Bovendien zou een betalend internet-model een bedreiging kunnen vormen voor de populariteit van het medium.

"Er is tot nu toe weinig doorgedreven onderzoek uitgevoerd naar de waarde die gecreëerd wordt door gratis, reclame-ondersteunde internet-diensten," merkt Alain Heureux, voorzitter van het IAB Europa, op. "Het onderzoek van McKinsey toont echter aan dat online reclame een sterke rol speelt in de doorbraak van nieuwe diensten en content-distributiemodellen, naast zijn traditionele functie in de ondersteuning van de creatieve sectoren." Uit het onderzoek blijkt dat slechts één of vijf internetgebruikers voor één of meerdere online diensten betaalt. De resterende 80 procent consumeert uitsluitend gratis content. Er wordt aan toegevoegd dat de balans tussen betalende en gratis content al in evenwicht is en betalende diensten alleen nog kunnen groeien door prijsdalingen.

"Indien alle online gratis diensten betalend zouden worden om de huidige inkomsten uit reclame te vervangen, zou ongeveer 40 procent van de gebruikers volgens de onderzoekers door het kostenniveau beslissen om hun online activiteiten helemaal stop te zetten," waarschuwt het online magazine SiliconRepubic.com. Er wordt aan toegevoegd dat 70 procent van de consumenten zich weliswaar zorgen maakt over online privacy-problemen, maar toch meer waarde hecht aan het gratis aspect van het online aanbod. Voor elk bedrag dat een internetgebruiker bereid is om te betalen voor het schrappen van de verstorende reclame, ontvangt hij op dit ogenblik volgens de onderzoekers zes keer meer aan waarde door reclame-ondersteunde diensten.

Nieuws