Social media dragen bij aan populariteit adviesbureaus

18 april 2011 Consultancy.nl

Social media dragen bij aan de populariteit van organisatieadviesbureaus, zo blijkt uit onderzoek op basis van het surfgedrag van meer dan 100.000 unieke bezoekers van het adviesplatform Consultancy.nl. Van alle bezoekers die gericht naar bedrijfscontent op zoek zijn, komen de meesten bij Accenture uit (14%). Het adviesbureau trekt net iets meer geïnteresseerden dan concurrenten Berenschot (13,9%) en Squarewise (13,7%) Opvallend is dat deze bureaus ook vooruitstrevend zijn op het gebied van social media.
 
Consultancy.nl maakt jaarlijks een ranking, de Management Consulting 50 (MC50), om het online imago van organisatieadviesbureaus te meten. De lijst is gebaseerd op het dagelijkse gedrag van bezoekers, gemeten over een periode van één jaar. “Hiermee kunnen wij conclusies trekken over het effect van de branding en marketingactiviteiten van de verschillende adviesbureaus,” legt Larry Zeenny, mede-oprichter van Consultancy.nl, uit.

Sociaal maakt populair

Uit de MC50 ranking blijkt dat consulting bedrijven die hoog scoren ook erg vooruitstrevend zijn op het gebied van online en social media. Adviesbureaus in de top-10 hebben social media intensief geïntegreerd in hun marketing en werving mix. Zo hebben zeven van de tien adviesbureaus een blog, zijn negen van de tien bureaus actief op Twitter en hebben acht van de tien een corporate Facebook pagina. Daarnaast scoren adviesbureaus die hun medewerkers stimuleren om actief te zijn op social media en hun adviseurs faciliteren met (mobiele) social media applicaties hoger in populariteit.

Zeenny: “Je ziet dat de grote merken social media steeds meer integreren in hun marketingactiviteiten. Adviesbureaus lopen hierbij duidelijk achter en worstelen nog met het vraagstuk ‘online en social media’. Je ziet wel dat ze zich er steeds meer voor gaan interesseren. Veel bureaus lanceren nieuwe websites en ook social media kanalen worden daarin steeds meer geïntegreerd. De grote uitdaging blijft natuurlijk de gevoeligheid van klantgegevens die gepaard gaan met het advieswerk.”

Kansen voor de kleintjes

De MC50 ranking toont aan dat online populariteit niet per definitie wordt bepaald door de grootte van de adviesbureaus. In de top 20 bevinden zich zeven adviesbureaus met circa 50 adviseurs in dienst, in de totale top-50 zijn dat er maar liefst 19. “Juist door de opkomst van social media kunnen kleine adviesbureaus zich goed staande houden ten opzichte van veel grotere concurrenten. Kijk bijvoorbeeld naar de nummer drie in de MC50 ranking, Squarewise. Dit is een relatief klein bureau, maar wel heel actief op diverse online kanalen en social media,” zegt Zeenny.

Over het onderzoek

De Management Consulting (MC50) is gebaseerd op het gedrag van websitebezoekers van Consultancy.nl en rangschikt de 50 populairste organisatieadviesbureaus van Nederland. Bezoekers bestaan uit een combinatie van verschillende doelgroepen - consultants, studenten, werkzoekenden en klanten van adviesbureaus. De totale populatie bestaat uit meer dan 100.000 website bezoekers in de periode van één jaar. De adviesbureaus zijn gerangschikt op de gemiddelde populariteit van hun content: bedrijfsprofiel (25%), nieuwsberichten (15%), vacatures (15%), stages (15%), evenementen (15%) en rapporten (15%). De resultaten zijn onder meer gecorrigeerd op hoeveelheid aanwezige content. Strategy consulting kantoren zijn niet meegenomen in de ranking van 2011.

Over Consultancy.nl

Consultancy.nl is een onafhankelijk online platform dat een compleet overzicht van de consultancy branche biedt. Consultancy.nl bevat informatie voor elke doelgroep met interesse in consultancy, zoals adviesbureaus, consultants, studenten en werkzoekenden. De website levert het laatste nieuws over consulting, bevat bedrijfsprofielen van consultancy bedrijven, evenementen, maar ook stages en business courses. De site is op 10 augustus 2009 gelanceerd en is ontwikkeld op basis van feedback van consultants en adviesbureaus.

Nieuws

Meer nieuws over