Luchtvaartindustrie pas over 2 jaar op oude niveau

21 juni 2010 Roland Berger Strategy Consultants

De luchtvaartindustrie in Europa voelt de wereldwijde crisis nog steeds. Uit een jaarlijkse studie waarin Roland Berger Strategy Consultants meer dan 100 topmanagers uit Europa ondervraagt, blijkt dat meer dan de helft verwacht dat de industrie over minimaal 2 jaar pas terug zal keren naar het groeiniveau van voor de crisis.

Ook wanneer de crisis voorbij is, zal de defensie-industrie het echter nog steeds zwaar krijgen door de bezuinigingen van overheden op publieke uitgaven. Als gevolg van de crisis zullen overheden hun budgettekorten moeten blijven minimaliseren. Hierdoor houden bedrijven in de luchtvaart –en defensie-industrie hun focus voor het vierde achtereenvolgende jaar nog steeds op programma management, markstrategie en globalisering.

Positionering en innovatie belangrijk
 “Voor de Europese luchtvaart –en defensie-industrie is de crisis nog niet voorbij,” zegt René Seyger, partner bij Roland Berger Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat positionering en innovatie de belangrijkste speerpunten worden voor bedrijven in 2010. Hiermee kunnen zij hun marktstrategie en globalisering uitbreiden. “Ook supply chain management is belangrijk, omdat het noodzakelijk is geworden om de impact van de crisis op toeleveranciers te blijven monitoren. De meerderheid van de toeleveranciers in Europa deelt namelijk financiële risico’s en ontwikkelingsrisico’s met haar klanten. Daarnaast is er steeds minder geld direct beschikbaar voor het financieren van nieuwe programma’s, omdat de vraag naar gevestigde programma’s afneemt,” legt Seyger uit.

Defensie-industrie onder druk
De segmenten in de Europese industrie die commerciële consumenten dienen, zijn het meest geraakt door de crisis. Echter, op de lange termijn wordt verwacht dat de defensie-industrie gaat lijden onder bezuinigingen in militaire uitgaven, omdat overheden zoeken naar manieren om hun budgettekorten te minimaliseren. Ondanks de toegenomen beperkingen in de verkoop zijn slechts een paar luchtvaart –en defensiemaatschappijen in Europa failliet gegaan in 2009. “Bedrijven hebben een aantal jaar kunnen profiteren van positieve resultaten voorafgaand aan de crisis en hebben de laatste tien jaar zorgvuldig hun investeringen gemanaged,” legt Seyger uit.

Meer fusies in 2010
Om de crisis te bestrijden en de concurrentie voor te blijven gedurende het herstel, schuiven de meeste bedrijven hun verbeteringsprogramma’s naar de middenlange tot lange termijn. Programma’s om prestaties te verbeteren en werkkapitaal te reduceren zijn het vaakst en meest succesvol ingezet om competitief te blijven, zo blijkt uit het onderzoek. “Daar komt bij dat veel Europese bedrijven de intentie hebben om in toenemende mate werk te outsourcen naar het buitenland om kosten te drukken en toegang te krijgen tot nieuwe markten,” aldus Seyger. Fusie en overname projecten werden in 2009 op grote schaal in de wacht gezet en het aantal deals is afgenomen met 35%. Toch voorziet de meerderheid van de besluitnemers een toename in fusie –en overnameactiviteit in 2010.

Fusie: United Airlines en Continental Airlines

Vorige maand hebben United Airlines en Continental Airlines aangekondigd dat ze een overeenkomst hebben gesloten om een fusie aan te gaan om zo 's werelds grootste luchtvaartmaatschappij te worden. De maatschappijen hebben Bain & Company aangesteld als hun fusie- en intregratie adviseur. Bain won de bieding uit een shortlist van vijf consulting firma's, waarvan geruchten de ronde doen dat het hierbij gaat om McKinsey & Company, Booz & Company, Deloitte Consulting en PricewaterhouseCoopers.

 

Nieuws