Logica gaat serious games ontwikkelen voor klanten

08 juli 2011 Consultancy.nl

Logica gaat in samenwerking met het Amsterdamse bedrijf Flavour diensten ontwikkelen waarbij serious gaming een belangrijke rol zal spelen. Hiermee kan Logica haar klanten een extra dimensie bieden bovenop de bestaande dienstverlening. Flavour is gespecialiseerd in concepten met serious gaming als innovatief element en heeft in de afgelopen jaren een aantal opmerkelijke projecten voor grote en internationale ondernemingen gerealiseerd.

Voor een grote financiële instelling ontwikkelde het bedrijf een serious game waarbij medewerkers spelenderwijs en interactief diepgaande kennis van diensten en producten vergaarden. Het leereffect van deze serious game was aantoonbaar hoger dan met traditionele methoden. Ook in het contact met klanten biedt serious gaming veel voordelen, bijvoorbeeld doordat consumenten interactief leren welk effect hun hypotheekkeuze heeft voor hun maandelijkse kosten. De hypotheekverstrekker kan tegelijkertijd zien hoe klanten reageren op de gemaakte keuzes. Dit soort marktinformatie is voor bedrijven van groot belang. Volgens Logica is serious gaming daarom een waardevolle toevoeging aan de bestaande kanalen waarmee ondernemingen interactie willen opzetten met hun zakelijke klanten, medewerkers én consumenten.

‘In deze tijd van individualisering en daarmee gepaard gaande ‘customization’ van producten en diensten is ‘customer intimacy’ belangrijk. De inzet van online (mobiele) kanalen en social media zijn essentieel om op de hoogte te blijven van de individuele klantbehoefte en een continue interactie met de klant te hebben. Serious gaming levert een belangrijke bijdrage om op een vernieuwende wijze deze interactie met de klant vorm te geven’, zegt Marcel Sommeling, Chief Client Officer (a.i) van Logica Benelux.

Flavour en Logica hebben de samenwerking gesloten naar aanleiding van het Global Innovation Venture Partner (GIVP) Programme, de internationale wedstrijd van Logica voor innovatieve bedrijven. Flavour won de wedstrijd in de Benelux en verzekerde zich daarmee van een strategische samenwerking met Logica in Nederland, België en Luxemburg. Ook in de internationale finale van het GIVP maakte Flavour indruk met haar innovatieve manier om middels serious gaming bedrijven en klanten met elkaar in contact te brengen. De winst ging uiteindelijk naar twee andere kandidaten, Embarcadero uit het Verenigd Koninkrijk en Vergic uit Zweden. Met beide bedrijven gaat Logica een wereldwijde samenwerking aan. Het GIVP-programma heeft in de afgelopen maanden in zeven landen plaatsgevonden: het Vereningd Koninkrijk, Zweden, Finland, Frankrijk, de Benelux, Portugal en India.

Nieuws