KPMG: Opkomende markten actiever met overnames

24 augustus 2010 KPMG

 

Bedrijven uit landen als China en India kopen steeds vaker bedrijven in westerse landen. Ook nemen de overnameactiviteiten tussen deze opkomende markten zelf toe. Dat blijkt uit een onderzoek van accountants- en adviesbureau KPMG. 

In de eerste helft van dit jaar werden 243 transacties uit opkomende economieën geregistreerd, een toename van 25% in vergelijking met de tweede helft van 2009.

De meeste overnames werden gedaan door Indiase ondernemingen met 50 transacties. China volgt met 39 deals, terwijl ook bedrijven in Zuidoost-Azië actiever werden in het Westen met in totaal 47 transacties.  

Crisis beter verwerkt 
Ook het aantal overnames van westerse bedrijven in de opkomende markten nam toe. Het gaat om 748 transacties in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat is 9% meer dan het aantal overnames in de tweede helft van 2009.  

Volgens Gopal Ramanathan van KPMG hebben bedrijven in de opkomende markten de financiële crisis eerder verwerkt dan de westerse organisaties. 'Ik zie bij de gevestigde economieën een bepaalde terughoudendheid om het fusie- en overnamepad te betreden totdat alle twijfels over een 'double dip' en het wegvallen van de staatsfondsen verdwenen zijn.' 

Toekomstige multinationals 
Het adviesbureau signaleert ook veel activiteit tussen de opkomende markten onderling. Sinds 2003 hebben tussen bedrijven in de opkomende markten al circa 1500 transacties plaatsgevonden.  

Volgens Ramanathan worden hiermee de multinationals van de toekomst gecreëerd. Deze bedrijven kunnen in alle rust deskundigheid en middelen opbouwen en hun producten testen in landen met de meeste consumenten, stelt hij. 'Ze vormen een serieuze bedreiging voor de hegemonie van de gevestigde ondernemingen.'

Nieuws