KPMG en Conquaestor helpen verzekeraar Anno12

11 januari 2012 Consultancy.nl

Begin 2012 is een nieuwe zorgverzekeraar opgericht: Anno12. Adviesbureaus KPMG en Conquaestor hebben toegezegd de start-up te ondersteunen met accountancy en financiele diensten. Ook advocatenkantoor DLA Piper ondersteunt Anno12 met juridisch advies. Anno12 is nog niet volledig operationeel – in de komende weken hoopt de zorgverzekeraar het benodigde garantiekapitaal (circa € 4 miljoen) veilig te stellen en overeenstemming te bereiken met de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De nieuwe zorgverzekeraar Anno12 is een start-up van initiatiefnemers Rob Adolfsen (voormalig voorzitter van de raad van bestuur van Agis), Michiel Alkemade en Petwin Verkerk.

Ondersteuning van KPMG, ConQuaestor en DLA Piper
Rob Adolfsen over de ondersteuning van de drie zakelijke dienstverleners: “KPMG heeft toegezegd ons te ondersteunen als accountants en bij de fiscale en bestuurlijke inrichting van de organisatie. Wij kunnen daarbij rekenen op zeer ervaren medewerkers op het gebied van zorgverzekeringen. Voor het verwoorden van de operationele en bestuurlijke AO/IC krijgen wij ondersteuning vanuit het consultancybedrijf ConQuaestor. Zij hebben dergelijke AO/IC-trajecten vaker gedaan. Wij hebben ook overeenstemming met DLA Piper voor ondersteuning op het juridische en notariële vlak. Dit geldt onder meer voor het correct verwoorden en ondersteunen bij het goedkeuringsproces van de financiële prospectus alsmede de statutaire zaken voor de juridische entiteiten. Wij menen met KPMG, Conquaestor en DLA Piper drie partijen aan ons gebonden te hebben, die samen met ons streven naar een kwalitatief hoogwaardige aanpak en uitvoering van alle benodigde formaliteiten en processen.”

Bestaansrecht
De initiatiefnemers zijn sinds begin 2011 bezig met het opzetten van de start-up: eerst met het opstellen van een business case en vervolgens met een haalbaarheidsstudie. Uit beide analyses bleek dat er voldoende houvast was om de Nederlandse zorgverzekeringsmarkt te betreden. 2012 wordt vooral gebruikt om naamsbekendheid op te bouwen. In het najaar van 2012 moet blijken of de nieuwe zorgverzekeraar ook daadwerkelijk bestaansrecht heeft doordat voldoende Nederlanders naar de maatschappij overstappen.

Nieuws