Kleine adviesbureaus moeten zich onderscheiden

23 september 2010 Management en Consulting

Kleine adviesbureaus kunnen alleen overleven door waanzinnig goed te zijn in wat ze doen. Zorg dat je echt iets speciaals te bieden hebt. En probeer niet de grote jongens te imiteren, want dat leidt gegarandeerd tot de ondergang.

Dat zegt managementgoeroe en consultant Tom Peters in een interview met Management Consulting News. Peters is de baas van Tom Peters Company en de (co)auteur van 'In search of excellence' (samen met Bob Waterman) en nog een stuk of tien andere bestsellers. Zijn laatste boek is 'The little BIG Things', waarin hij 163 lessen voor het bereiken van uitmuntendheid geeft.

Peters: “Een klein adviesbureautje dat een groot adviesbureau imiteert, is even zinvol als een klein kruidenierswinkeltje dat Wal-Mart imiteert.” Met als enig gevolg dat de imitator vroegtijdig het loodje legt, omdat het kleintje domweg niet de capaciteiten en macht heeft van de grote jongen.

Het tegenovergestelde van imitatie is noodzaak voor kleinere adviesbureau: differentiatie. Maar hoe doe je dat – als klein óf groot bedrijf - in een me-toowereld?

Peters: “Je moet fenomenaal goed zijn wat je doet. Je kunt een speciaal talent hebben en dat naar de markt brengen, of je hebt een niet-zo-speciaal talent maar bent ongelofelijk goed in uitvoering. Voor de sterfelijken onder ons zijn focus op de basics van uitvoering en relaties met cliënten het alfa en omega van differentiatie.” Anders gezegd: gewoon heel hard werken en lange dagen maken en elke klus doeltreffend en met zo min mogelijk blunders klaren.

Bescheidenheid siert de mens, stelt Peters: “Misschien zou je graag willen dat jouw bedrijf de Wal-Mart of de Apple van jouw specifieke servicegebied wordt, maar dat is onwaarschijnlijk. Hoeveel mensen hebben niet al hun spaargeld gestoken in een restaurantje terwijl ze helemaal niet zo’n goede kok of slimme zakenman of –vrouw waren? Als de zaak op de fles gaat, zeg je: nou ja, ik ben en ondernemer en dit kan nu eenmaal gebeuren. Maar de waarheid is dat je eigenlijk niet echt iets speciaals te verkopen had.”

“Vooral als je een klein organisatieadviesbureau start, geldt: denk twee keer na voordat je je leven erop zet. Als de onderneming mislukt, kun je het misschien als goede ervaring op je cv zetten en weer voor een groot bureau aan de slag gaan. Maar, zoals ik al zei, er zijn veel mensen die er eigenlijk helemaal niet aan zouden moeten beginnen.”

Nieuws