Kirkman Company: Het Nieuwe Werken bestaat niet

03 maart 2011 Kirkman Company

Artikel van Evelien van Damme n.a.v. een BOTS sessie bij Kirkman Company

Wanneer zo'n vijftien ervaringsdeskundigen op het gebied van Het Nieuwe Werken samenkomen, ontstaan interessante discussies over de doelen, voordelen en toekomst van dit flexibele werkconcept. Dat gebeurde een aantal weken geleden tijdens de zogenaamde Benen-Op-Tafel-Sessie bij adviesbureau Kirkman Company in Baarn.

Tijdens de sessie kwamen (project)managers bijeen om te praten over allerlei facetten van Het Nieuwe Werken. Zij waren werkzaam in verschillende vakgebieden (HR, ICT en Facility) en bij verschillende organisaties. Aanleiding hiervoor was het afstudeeronderzoek van Evelien van Damme, dat zich richtte op de interactie tussen HR-, ICT- en Facility Management tijdens de implementatie van HNW.

Een kort verslag van deze middag en avond zal illustreren op welke manier HNW leeft en wordt beleefd binnen verschillende organisaties. De vertegenwoordigde organisaties liepen uiteen van twee grote banken tot een energieleverancier, vermogensbeheerder, verzekeraar, ziekenhuis en enkele overheidsinstellingen.

De middag begon met het voorstellen van alle aanwezigen, waardoor al snel bleek dat er een schat aan ervaringen met HNW aanwezig was. Hierna volgde de presentatie van de onderzoeksresultaten van Evelien van Damme, wat eindigde in een aantal interessante discussies.

'HNW bestaat niet'

In de eerste plaats deed de term Het Nieuwe Werken al veel stof opwaaien bij de aanwezigen, want wat betekent het nu eigenlijk? Eigenlijk waren alle aanwezigen het erover eens dat de term multi-interpretabel is, want iedere organisatie heeft haar eigen variant en invulling van HNW. Een deel van de aanwezigen ging nog een stap verder door te zeggen dat HNW niet bestaat, omdat elk bedrijf zelf bepaalt wat HNW voor hen betekent.

Ten tweede werd het tijdens de discussies in ieder geval duidelijk dat je als organisatie niet meer om de term HNW heen kan. Dit komt eerder door externe factoren - zoals het gedrag van andere organisaties en het beeld van toenemende vergrijzing - dan door interne factoren.

Strategisch doel

Tijdens de sessie werd niet alleen stilgestaan bij de definitie van HNW en externe factoren die tot HNW hebben geleid. Zo kwam ook de implementatie ervan aan bod. Alle aanwezigen waren het erover eens dat het cruciaal is voor je organisatie om HNW op een strategische manier in te zetten; het moet een strategisch doel zijn.

De strategische redenen kunnen uiteenlopen van kosten besparen tot de beste werkgever willen zijn, maar er moet een strategische richting worden gegeven aan de implementatie van HNW. Want alleen op die manier is HNW volgens de aanwezigen succesvol te implementeren en zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Daarnaast zorgt het geven van een heldere strategie ook voor meer draagvlak door de hele organisatie heen. Kortom, wanneer je als organisatie HNW als een strategisch doel neerzet, zal de kans op succes vele malen groter zijn dan wanneer je ermee aan de slag gaat omdat 'iedereen' dat doet.

Nieuws

Meer nieuws over