Kantoren blijven vechten om IT consultants

09 september 2008

De één houdt het bij de leaseauto, een ander zweert bij het beloven van opleidingsmogelijkheden. De ultieme wervingsactie lijken werkgevers nog niet gevonden te hebben. Hoewel inmiddels bijna een cliché, blijft het een probleem: het gebrek aan goede ICT'ers.

Werkgevers halen alles uit de kast om ze binnen te halen. Meer dan de helft van de CIO's en CEO's heeft moeite voldoende ict'ers te vinden, bleek in februari uit onderzoek van het IT Governance Institute. Niet alleen het aantal ICT'ers is een probleem, ook zeggen leidinggevenden dat de automatiseerder simpelweg niet over de juiste vaardigheden beschikt. En dus gaan ze aan de slag. De ICT'er krijgt aanbiedingen die variëren van opleidingsmogelijkheden tot korte vliegtuigvluchten. Want hoewel werknemers tegenwoordig vooral vragen om opleidingen en cursussen, is er nog altijd een flink aantal werkgevers dat bij personeel wil opvallen met spectaculaire wervingsstunts.

QNH is een van die werkgevers. Het bedrijf dat zich onder andere bezighoudt met communicatie en ICT, houdt sollicitatiegesprekken in een vliegtuig. De werkgever doet dat 'bijvoorbeeld tijdens een privé-vlucht met de directie naar Texel of Ameland', aldus de website. "De luchtvaart is een terugkerend thema binnen ons bedrijf", zegt Clemens Huis in 't Veld, directeur bij de dienstverlener. "QNH is een luchtvaartterm en ik heb veel collega's die vliegenier zijn. Daarom is de wervingsactie niet zomaar een stunt, maar iets wat bij ons past."

Toch wil QNH deze wervingsmethode niet te vaak gebruiken. Huis in 't Veld: "We willen niet dat het lijkt alsof het bij ons alleen maar om het plezier gaat. Het is belangrijk een balans te vinden tussen plezier en inhoud." Bovendien denkt de directeur dat extreme wervingsacties lang niet altijd het gewenste resultaat hebben. "Sommige bedrijven geven meteen een auto weg nadat het contract getekend is ", zegt hij. "Ik ben daar niet enthousiast over. Je wilt werknemers die passie hebben voor hun vak, in plaats van mensen die reageren op een vacature omdat ze dan misschien een mooie auto krijgen."

Backpackreis

Automatiseerder Calco IT denkt daar anders over. De werkgever probeert het juist wél met een leaseauto. Strker nog, 'u heeft het voor het uitzoeken', adverteert het bedrijf in een landelijk dagblad. Bij Learning-Guide Solutions gaan ze nog iets verder. Letterlijk, want om de aandacht van potentieel personeel te trekken, deelde de werkgever deze zomer een backpackreis door Australië uit. Een andere groep werkgevers houdt het liever bij ontplooiingsmogelijkheden voor werknemers. Daarom startte Cisco enkele maanden geleden het Partner Talent Network. Tijdens het traject, dat begint met een combinatie van training en detachering bij een van de partners van Cisco, leren de studenten technische vaardigheden en doen ze praktijkkennis op bij het bedrijf waarbij ze werken. Na afloop van de veertien maanden durende detacheringsperiode gaat de student in vaste dienst bij het betreffende bedrijf. "De nieuwste generatie wisselt snel en gemakkelijk van baan; de loyaliteit is minder", aldus André Brugman, manager System Engineers bij Cisco. "Wij willen onze partners vertellen hoe ze hun personeel tevreden kunnen houden."

ICT-dienstverlener Codast gaat ICT'ers opleiden zodat zij daarna over de kennis beschikken die het bedrijf nodig heeft. "Om te zorgen dat we kunnen blijven groeien, zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers die als technical consultant voor ons aan de slag kunnen", zegt Johan van Tongeren, managing director van Codast. "Doordat de arbeidsmarkt momenteel erg krap is, lukt het ons niet altijd om mensen met de vereiste vaardigheden te vinden. Via het Young Professional Program kunnen we mensen nu zelf opleiden en alsnog in korte tijd klaarstomen voor de functie van technical consultant."

Ook Accenture Technology richt zich op het scholen van aankomende ICT'ers. Het bedrijf deelde tijdens de Information Engineering Challenge een vierjarige ICT-studie uit. Voorlopig lijkt vooral het gestegen aantal vooraanmeldingen voor ICT-opleidingen de beste stap in de goede richting. Met nog een paar weken te gaan voordat de inschrijvingsperiode voorbij is, hebben 4,854 geïnteresseerden zich opgegeven voor een automatiseringsstudie. Dat is iets meer dan een jaar geleden. De vraag is of die trend de komende jaren doorzet. Tot die tijd moet de recruiter zich nog even het hoofd breken over nog een nieuwe wervingsactie.

Nieuws

Meer nieuws over