Indiase outsourcers willen complexer werk

11 augustus 2009 Business Week

Indiase outsourcers zoals Wipro, Tata en Infosys willen complexer en langduriger werk binnenhalen. Momenteel zijn kortstondige klussen goed voor 90% van de omzet van Indiase outsourcers.

In de eerste helft van 2009 is de waarde van outsourcingcontracten wereldwijd gedaald met 22%. De totale waarde is 19 miljard dolalr, en dat is het laagste niveau sinds 2001. De vijf grootste Indiase outsourcers hebben echter van maart 2008 tot maart 2009 circa 80.000 nieuwe werknemers aangenomen. Miljoenen dollars worden geïnvesteerd in trainingen en opleidingen, zodat het personeel ook complexer werk kan verrichten.

IBM beschikt in India over zo`n 90.000 werknemers. Onder hen bevinden zich veel meer werknemers met een academische opleiding en aanzienlijke ervaring, dan bij de Indiase outsourcers. Daardoor behaalt IBM drie keer meer omzet per werknemer dan HCL Technologies, Tata en consorten.

De grootste Indiase outsourcers verdienen slechts 5% van hun totale omzet met werk op het hoogste niveau, terwijl dat bij Westerse giganten zoals IBM, Accenture en Capgemini zo`n 50% is. Als de Indiase bedrijven werknemers met meer ervaring of hoogopgeleid buitenlands personeel aantrekken, gaat dat ten koste van hun marge. Die loopt soms op tot 25% à 30%.


(de tekst is een samenvatting van het artikel:
'Using the Slump to Get Bigger in Bangalore'; Business Week, 03/08/2009)

Nieuws

Meer nieuws over