IG&H Consulting: Verzekeraars staan onder grote druk

07 juni 2010 Consultancy.nl

Verzekeringsmaatschappijen in ons land staan onder grote druk. Het consumentenvertrouwen is na de hele woekerpolisaffaire zoek. De rendementen die levensverzekeraars in de glorietijden op beleggingsverzekeringen behaalden, zijn verleden tijd. Tegelijkertijd is de concurrentie door tal van nieuwkomers op de markt moordend, met een druk op de premies als gevolg. Deskundigen waarschuwen voor onzekere tijden en voorzien overnames.

Volgens deskundige Matthijs Mons, partner bij adviesbureau IG&H Consulting, is vooral de levensverzekeringsmarkt zwaar getroffen door grote verliezen. Juist in dat segment verdienden verzekeraars tot enkele jaren geleden prima, maar dat is nu echt verleden tijd.

"Mede door de woekerpolisaffaire heeft de consument nauwelijks nog interesse in beleggingsverzekeringen. Liever kiest hij nu voor fiscaal banksparen: dat is eenvoudig te begrijpen en heel transparant."

"De afgelopen tijd hebben verzekeraars al flink gesneden in de kosten, zeker ook in het personeelsbestand", vervolgt Mons. "Maar dat alleen volstaat niet om ook op lange termijn nog mee te kunnen." Mons stelt dat met name de traditionele verzekeraars ingrijpend moeten veranderen. Zij worden door markt en wetgever gedwongen snel hun informatie te versimpelen, lagere kosten te hanteren, transparanter te worden en hun ICT-systemen te moderniseren.

Alleen de uitvoeringskosten van de woekerpolisaffaire bedragen volgens onderzoek van IG&H Consulting al zo'n €100 miljoen. Daarnaast wordt per 2012 nieuwe Europese wet- en regelgeving van kracht. Daarbij moeten niet alleen veel investeringen intern worden gedaan, maar is het ook noodzakelijk om aanzienlijk meer kapitaal aan te houden.

Nieuws