IG&H: Derving leidt tot omzetverlies supermarktbranche

08 september 2011 Consultancy.nl

Jaarlijks missen de gezamenlijke Nederlandse supermarkten omzetkansen ter waarde van een miljard euro als gevolg van derving. Door derving bereiken producten nooit de consument, of in elk geval niet tegen de normale, beoogde retailprijs, waardoor omzet wordt misgelopen. De geregistreerde derving loopt per supermarktketen uiteen van 1% tot meer dan 3% van de inkoopwaarde. Retail is detail: door de dunne marges in de branche, kan het terugdringen van derving het verschil maken tussen winst en verlies voor de gemiddelde retailer. Dit blijkt uit een recente marktstudie van IG&H Consulting & Interim.

Het verlies door derving zal nooit helemaal tot ‘nul’ kunnen worden gereduceerd. Een bepaalde ondergrens is noodzakelijk in de afweging tussen voorraad aanhouden en ‘nee’ verkopen. Het dervingonderzoek laat zien dat twee factoren de hoogte van derving per keten bepalen: het (commerciële) formuleprofiel en de operationele ontwikkeling. Het aandeel en de diversiteit aan vers- en actieproducten in het assortiment en het goed voorspellen van de klantvraag (met ‘passende’ voorraden), beïnvloeden derving in belangrijke mate.

Klanten worden steeds veeleisender en ‘dwingen’ retailers tot het aanhouden van een groter, complexer, en dus derving-gevoeliger assortiment. Als retailers niet in staat zijn dit met operationele maatregelen op te vangen, kunnen verliezen hoog oplopen.

Het onderwerp derving zal de komende jaren een belangrijke positie innemen op de strategische agenda van foodretailers. Het vinden van een financieel optimum in de afweging tussen beschikbaarheid, stock-outs, bederf en voorraadkosten, wordt een onderscheidend criterium in ‘retail excellence’, en zal de winnaars zich doen onderscheiden van de rest.

Nieuws

Meer nieuws over