IBM biedt $1,7 miljard voor business analytics firma Netezza

22 september 2010 Computable

IBM heeft $1,7 miljard geboden op business analytics aanbieder Netezza. Voor IBM is de overname belangrijk om de eigen analytics-activiteiten verder uit te bouwen. Het nam sinds 2006 al 23 analyticsleveranciers over, voor alles samen meer dan $12 miljard. De analyticsmarkt is in het tweede kwartaal wereldwijd gegroeid met 14 procent.

Netazza

Netazza is een leverancier van business analytics software en datawarehouse-platformen. De apparatuur van Netezza, zoals de Performance Server (NPS), maken complexe datawarehouse-omgevingen en het toepassen van analytische applicaties eenvoudiger. Met de Netezza-technologie kunnen grote organisaties snel grote hoeveelheden data analyseren.

Netezza heeft klanten over de hele wereld, zoals Center Parcs, NYSE Euronext en NTT Docomo. De Netazza applicatie concurreert direct met Oracle’s Exadata data warehousing-toepassing. Netazza producten worden in Nederland verkocht via Inergy Analytical Solutions. Inergy combineert Netezza met de software van SAP Business Objects. 'In Nederland hebben we bij Flora Holland en Center Parcs datawarehouses geïmplementeerd op een Netezza Performance Server (NPS)', zegt Peter Dieleman, directeur bij Business Objects-partner Inergy. .

'Bij beide organisaties is sprake van grote hoeveelheden gegevens, maar de performance van de traditionele database server was niet toereikend. De combinatie van Netezza en Business Objects biedt gebruikers een snelle omgeving voor de analyse van bedrijfsgegevens. Daarnaast zijn onderhoudskosten van de NPS zeer laag', aldus Dieleman.

Nieuws