HCF adviseurs begeleiden verkoop van Hunkemoller

24 maart 2011 Consultancy.nl

De overname van Maxeda's lingerieonderdeel Hunkemöller door het Franse private equity-bedrijf PAI Partners is onder andere begeleid door adviseurs van Holland Corporate Finance (HCF). Bas Stoetzer en Robert Verwoerd, consultants binnen de afdeling Debt Advisory van het financial advisory bureau, maakten onderdeel uit van het transactieteam.

Hoewel financiele details van de transactie niet worden vermeld, meldden ingewijden dat de prijs voor Hunkemoller tussen de €260 miljoen en €280 miljoen lag, omdat eerdere biedingen van €240 miljoen werden geweigerd. Hunkemoller is verkocht voor een hogere multiple dan De Bijenkorf, dat eerder door Maxeda werd verkocht, vanwege het groeipotentieel, in het bijzonder de internationale uitbreidingsmogelijkheden.

Maxeda, dat sinds 2004 in handen is van het private equity-consortium Kohlberg Kravis Roberts & Co., Cinven Group, Permira en AlpInvest Partners, is bezig met het afstoten van zijn mode-activiteiten.

Hunkemöller heeft 427 winkels en is marktleider in België, Nederland en Luxemburg. Daarnaast is het bedrijf actief in Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Midden-Oosten, Oost-Europa, Rusland en de Nederlandse Antillen. Hunkemöller wil internationaal verder uitbreiden.

Philip Mountford, CEO van Hunkemöller: “Hunkemöller is in de afgelopen tien jaar elk jaar gegroeid, en is nu klaar voor een verdere versnelling van zijn groeistrategie. PAI onderschrijft en ondersteunt onze plannen.

Daarnaast geloven ze sterk in onze strategie en de mogelijkheid van ons managementteam om onze langetermijnvisie te bereiken. Hunkemöller heeft zich gedurende de economische crisis veerkrachtig getoond en is nu klaar om te groeien. Met PAI’s retail-ervaring en –expertise zijn we ervan overtuigd dat we ons imago, product en marktaanwezigheid kunnen verbeteren.”

Michel Paris, hoofd retail bij PAI Partners: “We zijn erg onder de indruk van de sterke marktpositie van Hunkemöller in de Benelux en zijn groeimogelijkheden in Duitsland en andere Europese landen. Het business model van Hunkemöller onderscheidt zich van zijn concurrenten, en het bedrijf wint marktaandeel in elke markt waar het actief is. We zijn erg blij om achter Philip Mountford en zijn team te staan, en om Hunkemöller uit te laten groeien tot de leidinggevende lingerie-retailer in Europa.”

Nieuws