Hoe kiezen opdrachtgevers hun adviesbureaus?

15 januari 2009 Consultancy.nl

Opdrachtgevers zoeken consultancy kantoren op basis van een combinatie van verwijzingen/referenties, online bronnen en fysieke bijeenkomsten. Bij de uiteindelijke keus geven competentie en expertise de doorslag.

Dat blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit onder 220 afnemers van professionele diensten. De belangrijkste manieren om professionele dienstverleners te vinden zijn: aanbevelingen van peers/collega’s (65%), bestaande contacten bij professionele firma’s (43%) en informatie vinden via online zoekmachines (38%).

Als cliënten ergens hulp bij nodig hebben, neemt 67% leveranciers in overweging waarmee ze in het verleden hebben gewerkt - maar ze doen ook onderzoek naar andere firma’s die mogelijk beschikken over de diensten en vaardigheden die ze nodig hebben. Bij dat onderzoek worden hun meningen over leveranciers het meest beïnvloed door persoonlijke bijeenkomsten (74%), websites van leveranciers (41%) en casestudy’s en whitepapers (39%).

De meeste opdrachtgevers nemen de uiteindelijke beslissing, als ze eenmaal hun shortlist van kandidaten hebben samengesteld, op basis van de competentie en expertise van het adviesbureau.

 

Nieuws