Forrester: Succes social media verschilt per branche

28 november 2011 Consultancy.nl

Door social media en digital marketing weten marketeers veel meer van de mening van consumenten over hun merk en de concurrentie. Marketeers hebben de interactie met online consumenten en het luisteren naar social media-gebruikers dan ook tot onderdeel van hun strategie gemaakt. Industrieën en sectoren blijken echter verschillende maatstaven te hanteren om het succes van die strategieën te meten. Dat blijkt uit een onderzoek door adviesbureau Forrester Consulting.

In de media- en entertainmentsector kijkt men bijvoorbeeld primair naar het aantal likes (57%) van het merk, vervolgens naar de indruk van de consumenten (47%), en in beperkte mate naar hun tevredenheid (25%). De technologiesector is voornamelijk geïnteresseerd in de indruk van de consument en het bereik van het merk (42%), en kijkt pas in de tweede plaats naar het aantal likes (34%) en de tevredenheid (32%). De nutsindustrie en financiële instellingen meten juist vooral de tevredenheid van klanten (46%), en kijken daarna naar merkbewustzijn (39%) en -sentiment (36%).

Marketeers laten verder weten dat de resultaten van online campagnes vooral invloed hebben op de marktstrategie (74%), interactieve marketing (74%) en hun merkmanagement (72%). Daarnaast werken de social media-campagnes vooral door in de public relations (64%), de productmarketing (63%) en het doen van marktonderzoek (53%).

De nieuwe campagnestrategieën zijn volgens de marketeers zelf erg succesvol. Volgens 63% hebben social media-campagnes een positieve invloed op het merkbewustzijn van consumenten. Ook het merksentiment (57%), de algemene opbrengsten (50%), het aantal succesvolle lanceringen (48%), de klantenbinding (47%) en de klanttevredenheid (47%) nemen toe als gevolg van nieuwe marketing-strategieën, aldus de marketeers. Slechts 24% van de respondenten liet echter weten dat de nieuwe strategie impact heeft gehad op de omzet van hun bedrijf. Ook het overnemen van producttechnologie (22%) en het marktaandeel (20%) worden minder door social media-campagnes beïnvloed.

Nieuws