Deloitte verwacht globalisering in retailsector

17 januari 2011 Deloitte

Meer dan een derde van ’s werelds 250 grootste retailers kreeg in het fiscale jaar 2009 een omzetdaling voor de kiezen. De economische recessie leidde wereldwijd tot voorzichtig consumentengedrag. Kostenreducties en het aanpassen van voorraden door retailers hebben echter een positieve invloed gehad op de netto winstmarge die in 2009 gemiddeld 3,1% bedroeg, vergeleken met 2,4% in 2008. In totaal scharen vier Nederlandse retailers zich onder de 250 grootste retailers. Dit blijkt uit het rapport Global Powers of Retailing 2011 van Deloitte in samenwerking met STORES Media.

Ongeveer een derde van de 188 retailers die hun winstcijfers bekend gemaakt hebben, zag hun netto winstmarge dalen in 2009. Dit is een duidelijke verbetering ten opzichte van 2008, toen twee derde te maken had met een daling van de netto winstmarge. In 2009 draaiden slechts 13 bedrijven verlies – minder dan de helft van het aantal verlieslijdende bedrijven in 2008. Erik Nanninga, managing partner Consumer Business bij Deloitte: “Nog maar een jaar geleden liet ons onderzoek dalende winstcijfers zien, toen consumenten gingen bezuinigen en te grote voorraden leidden tot een sterke prijsdaling. Retailers hebben snel gereageerd met kostenreducties en plukken daar nu de vruchten van. De winstgevendheid verbeterde in elke productsector, waarbij fashion retailers een bijzonder sterke prestatie lieten zien.” Zij zagen hun winstmarge toenemen van 4,1% naar 7,6%, terwijl hun totale omzetgroei slechts 0,7% bedroeg.

In lijn met de rest van de wereld werden Europese retailers over het algemeen genomen geconfronteerd met een daling in de omzetgroei en wisten ze desondanks een toename in de netto winst marge te behalen. Al hoewel de economie in een groot aantal Europese landen in 2010 weer begon te herstellen, zal de groei in 2011 waarschijnlijk vertragen. De groei zal voornamelijk voortkomen vanuit export en minder vanuit consumentenbestedingen. “Het zal ook voor Europese retailers moeilijker worden om de positieve lijn van 2009 vast te blijven houden. Verdere kostenreducties zijn vrijwel niet mogelijk en de consumentvraag zal in Westerse economieën niet veel verder toenemen. Het is dan ook aannemelijk dat meer retailers naar opkomende landen gaan kijken als nieuwe afzetmarkt,” aldus Marco van der Vegte, partner en segment leader Retail bij Deloitte.

Voor het eerst sinds het adviesbureau het niveau van globalisering binnen de retail sector volgt, is het aandeel van internationale activiteiten door de retailers ten opzichte van de totale omzet van de top 250 gedaald. Dit was echter een kleine terugval van 22,9% naar 22,2%, in een jaar waarin 38 retailers juist voor het eerst activiteiten ontplooiden in een nieuw land. Van der Vegte: “Nu succes in de Westerse landen steeds uitdagender wordt, worden de opkomende landen aantrekkelijker. De ervaringen van een aantal internationale spelers heeft de industrie waardevolle dingen geleerd.” Zo kan een nieuwe markt alleen succesvol betreden worden, als er een strategie en bereidheid tot lange termijn investeringen aanwezig is. Ook kennis van lokale smaken en cultuur en duurzame relaties opbouwen met lokale partijen is essentieel voor succes.

“Al enige tijd voorspellen retail experts de globalisering van de retail industrie, maar nu zouden ze gelijk kunnen krijgen. Hoewel het nooit gemakkelijk zal zijn, zijn er nu veel meer bedrijven gereed om de sprong te wagen. We staan wellicht op drempel van een nieuw tijdperk van retail globalisatie,” zegt Nanninga.

Over Global Powers of Retailing

Global Powers of Retailing 2011 brengt de 250 grootste retailers ter wereld in kaart (gemeten naar omzet). Het rapport is gebaseerd op publieke bronnen en heeft betrekking op het fiscale jaar 2009 (incl ondernemingen waar het fiscale jaar in juni 2010 eindigt). Het rapport geeft verder inzicht in de uitdagingen en kansen waar retailers mee geconfronteerd worden in deze steeds verder globaliserende branche.

Nieuws

Meer nieuws over