Deloitte: social media verhoogt effect van TV reclame

03 maart 2011 Express

Multitasking en sociale netwerken lijken op het eerste zicht een potentiële bedreiging te zijn voor de televisie-reclame, maar in werkelijkheid kan het fenomeen zowel de kijkervaring als het reclame-potentieel verhogen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het adviesbureau DeloitteConsultant Phil Asmundson wijst er daarbij op dat de consumenten immers niet alleen naar het televisieprogramma kijken, maar er ook over praten. Die gesprekken gebeuren vaak in real-time online en via mobiele berichten of messaging.

"Door het internet te adopteren als een platform dat het publiek aanmoedigt om deel te nemen aan discussies over hun favoriete programma's, kan televisie de consument aan zich blijven binden," merkt Asmundsen op tegenover het webmagazine warc.com. "Het publiek wenst deel te zijn van de real-time conversatie en adopteert de twee platformen op een complementaire manier. Omdat televisie op een efficiënte manier op het internet en sociale media heeft ingespeeld, blijft het traditionele televisie-reclamemodel bijzonder levendig."

Deloitte stelt dat televisie tot de favoriete media-activiteiten van 71 procent van de Amerikanen blijft behoren. Ook zegt 86 procent van de ondervraagden dat televisie-reclame nog altijd de grootste impact heeft op hun aankoopbeslissingen. De televisie-programmering is bovendien de meest besproken mediacontent, voor sociale netwerksites, websites, films en muziek. Bijna driekwart van de respondenten doet aan multitasking tijdens het televisie-kijken.

Nieuws

Meer nieuws over