Deloitte: Ouderen zijn prijsbewuster in de supermarkt

24 augustus 2011 Consultancy.nl

Consumenten boven de zestig jaar laten zich vaker dan jongere klanten leiden door het prijsniveau van producten in de supermarkt. Ook schat deze generatie de prijsstijging in supermarkten hoger in en stelt zij het bestedingspatroon meer bij naar aanleiding van het sombere economische klimaat. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarkt.

“Ouderen lijken zich meer dan jongeren te laten beïnvloeden door de economische crisis van de afgelopen jaren”, vertelt Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte. “Men is kritischer en let scherper op de uitgaven”. Dit verschil tussen de generaties blijkt onder andere uit het feit dat 62 procent van de ouderen sinds het uitbreken van de crisis beter op aanbiedingen zegt te letten, tegenover maar 37 procent van de consumenten tussen de 18 en 30 jaar oud. Om prijzen van supermarkten te vergelijken, gebruiken zestigplussers meer dan jongeren de traditionele weekfolder, terwijl jongeren weer vaker prijzen in het geheel niet vergelijken.

Opvallend is ook dat zestigplussers de prijsstijging in het afgelopen jaar met 3,5% een ruime procent hoger inschatten dan jongeren. De laatstgenoemde groep zit met een gemiddelde schatting van een prijsstijging van 2,4% slechts twee procentpunt onder de daadwerkelijke toename van 2,6%. Daarbij baseren ouderen de keuze voor de primaire supermarkt significant vaker op de goede prijs-kwaliteitverhouding, terwijl jongere supermarktbezoekers vaak simpelweg voor de dichtstbijzijnde supermarkt kiezen.

Wat betreft de kwalitatieve waardering voor de supermarkt hechten zestigplussers meer belang aan goede parkeergelegenheid en bekendheid met het personeel van de winkel. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat de oudere consument niet wars is van techniek en innovatie. Een meerderheid maakt altijd of soms gebruik van zelfscanmethodes als deze aanwezig zijn.

Over het ‘Consumentenonderzoek 2011’
Het ‘Consumentenonderzoek 2011’ is onderdeel van het rapport ‘Bedrijfsvergelijking 2011 Levensmiddelendetailhandel’. Het onderzoek is gehouden onder meer dan 2,600 consumenten en brengt de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart. Dit onderzoek is mede tot stand gekomen met behulp van Flycatcher Internet Research.

Het complete rapport zal tijdens de Foodretaildag op 13 september 2011 te Zeist gepresenteerd worden.

Meer informatie over aanmelden of meer informatie vindt u op deze pagina

Nieuws

Meer nieuws over