Deloitte onderzoekt mobile advertising in Europa

15 februari 2011 Deloitte

Mobile advertising kan bij Nederlanders op meer respons rekenen dan bij de Britten. Van de Nederlandse mobiele telefoongebruikers heeft 28% wel eens actie ondernomen naar aanleiding van mobiele advertenties, terwijl dit slechts voor 9% van de Britse bellers geldt. Dit is een van de uitkomsten uit het rapport 'Addicted to Connectivity: perspectives on the global mobile consumer’ van Deloitte. Het rapport geeft inzicht in hoe consumenten wereldwijd hun mobiele telefoon gebruiken.

Stephen Ward, partner en telecom expert bij Deloitte: “Het consumentengebruik van mobiele telefoons is complexer geworden en kan per land verschillen. Ons onderzoek, waarvoor we 30.000 consumenten uit 15 verschillende landen ondervraagd hebben, geeft ons een beeld van deze verschillen.”

Mobile advertising

“Ons onderzoek laat zien dat mobile advertising door consumenten per land erg verschillend ontvangen wordt. In Nederland negeert 66% van de mobiele telefoongebruikers advertenties op hun mobiel en geeft 28% aan wel actie ondernomen te hebben naar aanleiding van mobiele advertenties. Consumenten in het Verenigd Koninkrijk zijn sceptischer, daar negeert 88% de advertenties. Slechts 9% van de Britten onderneemt wel actie, terwijl dit in China maar liefst voor 41% van de ondervraagden geldt,” aldus Ward.

Nederlandse consumenten geven aan dat de volgende factoren positieve invloed kunnen hebben op het accepteren van mobile advertising:

  • Als daardoor gratis gebruik gemaakt kan worden van een app of game (10%);
  • Als er een ‘koopje’ aangeboden wordt (6%);
  • Als de advertentie afkomstig is van een merk of product dat ze waarderen (5%);
  • Als het relevant is voor de locatie waar ze zich bevinden (5%)
  • Aan de andere kant zegt echter 46% van de Nederlandse ondervraagden mobiele advertentie berichten gedelete te hebben.

Sms

Het onderzoek laat daarnaast zien dat sms’en het meest populaire middel blijft voor smartphone gebruikers om te communiceren. Op een dag bezoekt gemiddeld 34% van Nederlandse smartphone gebruikers een sociale netwerksite, gebruikt circa de helft email op hun smartphone en 73% SMS. In China, waar cijfers hoofdzakelijk gebaseerd zijn op professionals uit steden, is het onderscheid nog groter tussen sms’en (93%) en het bezoeken van sociale netwerksites (30%).

Bijna 10% van de Nederlandse gebruikers van mobiele telefoons gebruikt sms ten minste elk uur en bijna een derde om de paar uur of vaker. Bijna een kwart van de Nederlanders tussen 18 en 24 jaar oud zegt eens per uur of vaker een sms te versturen of te ontvangen.

Ward: “Sms bestaat al een tijdje, maar het is nog steeds erg populair. Telecomaanbieders moeten nadenken hoe ze de aantrekkingskracht en inkomsten van sms kunnen behouden en hoe ze deze dienst kunnen gebruiken als springplank voor andere mobiele diensten.”

Nieuws

Meer nieuws over