Deloitte: NL koopt nuttig en goedkoop kerstkado

09 november 2010 Deloitte

Meer dan driekwart van de Nederlandse consumenten zegt bij aankopen voor de decemberfeestdagen te zullen letten op aanbiedingen. Daarnaast wil een ruime meerderheid van de consumenten minder dure cadeaus geven, focust driekwart op nuttige cadeaus en geeft bijna een vijfde tweedehands artikelen cadeau. Ook huismerken blijken in de decembermaand erg populair. Opvallend is verder het intensieve gebruik van internet bij het zoeken naar de juiste cadeaus. Dit zijn enkele conclusies uit het jaarlijkse Europese onderzoek van Deloitte naar decemberaankopen door consumenten.

De huidige focus op waarde en prijs kan gekoppeld worden aan de economische verwachtingen van de consument. Nederlandse consumenten zijn iets positiever over de economie dan de gemiddelde Europese consument. Zo denkt 42% in Nederland dat de economie op dit moment groeit of stabiel is en verwacht in 2011 26% een herstel van de economie. Desondanks denkt toch nog steeds circa een derde dat de economie volgend jaar zal verslechteren, evenals de financiële situatie van zijn of haar huishouding.

Er zal in december met name op cadeaus bespaard worden en minder op levensmiddelen: 27% van de consumenten denkt minder geld aan cadeaus uit te geven. Uit Deloitte’s onderzoek naar Sinterklaasaankopen blijkt dat 11% wil besparen op cadeaus van de Sint. In totaal geven Nederlanders dit jaar gemiddeld 410 euro uit aan de decemberfeestdagen. Dit is 2,4% lager dan vorig jaar en minder dan de helft van het budget van bijvoorbeeld Ierse consumenten. Aan cadeaus wordt 250 euro besteed, 120 euro gaat naar eten en 40 euro is voor sociale activiteiten.

Marco van der Vegte, partner bij Deloitte: “Retailers, maar ook producenten, moeten in hun achterhoofd houden dat voor de consument de waarde van het product, afgezet tegen de prijs, bij de feestdagen belangrijker aan het worden is. Het feit dat 44% van de consumenten zegt dat winkels meer tweedehands producten zouden moeten aanbieden, is - naast acties en promoties - een voorbeeld van mogelijke groeikansen in tijden waar het economisch tegenzit.”

Internetaankopen
Verder toont het onderzoek aan dat internet door veel consumenten (60%) gebruikt wordt om ideeën voor cadeaus op te doen, maar in Nederland blijft de catalogus hiervoor ook opvallend populair (63%). Aankopen via het internet worden door 31% van de consumenten gedaan. De voornaamste redenen hiervoor zijn het gemak van bezorgen, de lagere prijzen en het vermijden van drukke winkels. Van der Vegte: “In Nederland zit er nog veel groeipotentie in het online kanaal. Sommige consumenten vergelijken in de winkel via mobiel internet zelfs eerst de prijzen voordat ze tot aankoop overgaan. Opvallend is dat consumenten vooral de websites van retailers raadplegen. Retailers moeten dus zorgen dat ze hun zaken online ook op orde hebben, consistent met het aanbod en promotie in de winkel.”

Maatschappelijk verantwoord
Maatschappelijk verantwoorde productie is een belangrijk aspect bij de decemberaankopen. Van de Nederlandse consumenten zegt 71% geen producten te kopen die door kinderarbeid gemaakt zijn en een ruime meerderheid houdt rekening met de ecologische voetafdruk van producten. “Consumenten stellen het op prijs als artikelen informatie bevatten over de herkomst en duurzaamheid van artikelen, maar in de praktijk houden producenten hier nog te weinig rekening mee. Daarnaast is een simpel etiketje ook niet voldoende. Consumenten hebben baat bij uitgebreidere en overtuigende informatie. Meer dan de helft van de consumenten heeft namelijk het idee dat ‘duurzame ontwikkeling’ een excuus is om de prijzen te verhogen,” aldus Van der Vegte.

De verlanglijstjes
Op de verlanglijstjes staat dit jaar de cadeaubon op nummer een (46%), opgevolgd door boeken (43%) en geld (31%). Van der Vegte: “Het lijkt wel alsof consumenten het liefst middelen ontvangen om zelf cadeaus aan te schaffen. Dit past in de trend dat zij graag nuttige cadeaus ontvangen. We zullen met name cadeaubonnen geven (42%), boeken (41%) en cosmetica/parfum (33%).” Voor Sinterklaas zien de verlanglijstjes er iets anders uit en bestaat de top 3 naast boeken en cosmetica ook uit chocolade. Kinderen jonger dan 12 jaar worden met name blij gemaakt met educatieve spellen (38%), creatief en constructiespeelgoed (33%) en bordspellen (29%).

Over Deloitte’s Decemberonderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 20.655 consumenten in negentien landen, waarvan 1060 respondenten in Nederland. Het onderzoek biedt inzicht in de consumentenverwachtingen over de decemberaankopen in 2010. Deloitte Nederland heeft dit onderzoek gecombineerd met een aparte survey onder 971 Nederlandse consumenten waarin specifiek gevraagd werd naar verwachtingen omtrent het Sinterklaasfeest.


Nieuws