Deloitte loopt voorop met social media recruitment

24 september 2010 HRM Scope

De e-recruiters van Deloitte laten via sociale media zien waarin de organisatie uniek is en zien de kwaliteit van de kandidaten toenemen.

‘De vacatures bij Deloitte kun je ook bij andere organisaties vinden. Wat ons uniek maakt zijn onze medewerkers,’ zegt Lennart Sloof, e-recruitment manager bij Deloitte. ‘Als je laat zien wie de mensen achter de organisatie zijn, voelen potentiële kandidaten zich duidelijk meer aangesproken. Wij zien dat terug in de kwaliteit van de reacties.’

Via sociale media geven de medewerkers van Deloitte tegenwoordig een persoonlijker beeld van zichzelf. Sloof en zijn team laten hen zien hoe zij actief kunnen zijn via sociale media. Sloof: ‘De grens tussen werk en privé wordt door internet wat vager. Maar zeker niet onbeperkt.’

Goed gevonden worden

Zelf zijn Sloof en zijn drie medewerkers dagelijks actief op Hyves, LinkedIn, Facebook en Twitter. Elk teamlid heeft een van deze sociale mediasites onder zijn hoede. ‘Mijn primaire taak is ervoor zorgen dat potentiële kandidaten Deloitte goed kunnen vinden.’

‘Daarvoor posten we informatie over onze campagnes, events en specifieke vacatures. We controleren hoe vaak en op welke manier daar op gereageerd wordt, we geven elkaar feedback op hetgeen we posten en brengen elkaar op ideeën.’

Deloitte is anderhalf jaar geleden begonnen met de nieuwe strategie, omdat de oude carrière-site niet meer voldeed. Sloof: ‘Van de bezoekers die via vacaturesites op de site kwamen, haakte ruim de helft halverwege af. Inmiddels is het maandelijkse bezoek op de site met gemiddeld 180 procent gestegen.

Kwaliteit hoger

Via sociale media komen inmiddels twee keer zo veel bezoekers naar de carrièresite als via de traditionele vacaturesites. De kwaliteit van de kandidaten is bovendien hoger. ‘Uit elke drie tot vijf cv’s via sociale media, halen we een geschikte kandidaat. Daar zijn tien tot vijftien cv’s van vacaturesites voor nodig.’

Ook de aanwezigheid van de medewerkers op sociale mediasites werpt vrucht af. ‘Aan het aantal reacties kunnen we afmeten, dat het bereik onder de doelgroep hierdoor zienderogen toeneemt.’ De e-recruiters van Deloitte richten zich niet alleen op accountants, maar ook op IT-ers, management consultants, financieel en audit-experts.

Nieuws