Deloitte: Uitgaven internetreclame op recordniveau

22 maart 2012 Consultancy.nl

De uitgaven aan internetreclame in Nederland zijn op een recordniveau. Ondanks de stagnerende economische groei is de online advertising markt gegroeid met 12% ten opzichte van vorig jaar. De totale omzet van de markt is de mijlpaal van €1 miljard voorbij gestreefd tot €1,1 miljard. Door de crisis zijn bedrijven echter minder positief over 2012 - zij verwachten dat de groei dit jaar zal afnemen tot 7,7%. Dat blijkt uit de Online Adspend Study 2011 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de online advertising industrie.

Search domineert
Search is nog steeds dominant binnen de online advertising markt en vertegenwoordigt circa de helft van de totale omzet. Nederlandse uitgevers haalden hun omzet in 2011 met name uit display advertising (336 miljoen euro). Binnen deze vorm van advertising werd 61% van de omzet behaald door traditionele banners. Joris van Heukelom van IAB: “De totale display markt is afgelopen jaar opnieuw met dubbele cijfers gegroeid. Dat is een prachtig resultaat. Als we kijken naar de potentie in de toekomst dan ligt deze met name in geautomatiseerde marktplaatsen voor generieke displayproducten, tailor made campagnes binnen premium omgevingen gericht op merkeffect en de tablet die een ongelofelijke potentie toont als advertentiemedium.”




Automated trading
De studie toont verder aan dat bij een groot deel (36%) van de omzet uit display advertising geen gebruik is gemaakt van een vooraf vastgestelde prijs per vertoning, maar van een prijsmechanisme op basis van vraag en aanbod, bijvoorbeeld via een ad exchange waar advertentieruimte wordt aangeboden en waar vervolgens op geboden kan worden. Deze uitkomst hangt nauw samen met de opkomst van ‘automated trading’, de geautomatiseerde in- en verkoop van online advertentieruimte. Met deze nieuwe technologieën zijn adverteerders in staat om nog beter een specifieke doelgroep te bereiken.

Mobiel adverteren
Uit de studie blijkt ook dat de markt voor adverteren op mobiele websites en binnen apps nog steeds erg klein is. Daarbij is opvallend dat er, hoewel het aantal smartphone gebruikers vele malen groter is dan het aantal tablet bezitters, relatief veel omzet gedraaid wordt met advertenties binnen apps voor tablets. “Dit heeft grotendeels te maken met de fysieke kenmerken die tablets beter geschikt maken voor advertenties dan smartphones. De groeipotentie van mobiel adverteren zit dan ook met name in advertenties voor tablets”, aldus Roel van Rijsewijk, director Online Business Innovation van Deloitte.

Nieuws