Deloitte: huismerken steeds populairder

30 augustus 2009 Nu.nl

Een ruime meerderheid vindt dat veel huismerken inmiddels van A-merkkwaliteit zijn en bijna twee derde van de consumenten geeft aan met plezier een huismerk te kopen als een A-merk niet voorhanden is.

Paul Op Heij, partner van branchegroep Retail van Deloitte: ''In het algemeen lijkt het verschil tussen A-merken en huismerken kleiner te worden voor de consument."

"Hoewel het aantal huismerken in de schappen steeds verder toeneemt, is het aantal A-merken volgens 3/4 van de respondenten nog steeds ruim voldoende.''

Assortiment

Uit het consumentenonderzoek blijkt verder dat het assortiment ook een grote rol speelt. Voor tweederde is het assortiment reden om een bepaalde supermarkt vaker te bezoeken.

''Andersom gaat dit ook op. Voor bijna de helft van de consumenten is het assortiment juist reden om een supermarkt niet (meer) te bezoeken."

Klachten

"Het is dan ook van belang dat supermarkten klachten ten aanzien van het assortiment serieus behandelen'', aldus Paul Op Heij.

Van de respondenten heeft een kwart het afgelopen jaar een klacht ingediend of overwogen dit te doen. Dit is meer dan in voorgaande jaren. In de meeste gevallen ging het om een product dat niet aanwezig was, een verstreken houdbaarheidsdatum of de kwaliteit van een product.

Nieuws