Deloitte: Grote sportevenementen goed voor economie

16 februari 2010 Financieele Dagblad

Grote sportevenementen, zoals de Olympische Winterspelen of het Wereldkampioenschap Voetbal, geven de economie van het organiserende land een impuls.

Dit staat in het rapport "A Lasting Legacy" van adviesbureau Deloitte. Volgens Greg Pellegrino, co-auteur van het rapport, profiteren het toerisme, de infrastructuur en naamsbekendheid van een stad of land van grote sportevenementen.

Opkomende economieën, zoals die van Zuid Afrika dat dit jaar de gastheer is van het WK Voetbal, grijpen daarom mondiale sportevenementen steeds vaker aan om zichzelf op de kaart te zetten, signaleert Deloitte. Ze worden daarbij geholpen door het Internationaal Olympische Comité (IOC) en de Wereldvoetbalbond FIFA, die op zoek zijn naar nieuwe markten.

Organiseren van sportevenement

Het organiseren van een internationaal aansprekend sportevenement stelt een land of stad ook in staat om de bureaucratie die veelal gepaard gaat met grote projecten en activiteiten te omzeilen vanwege een duidelijke deadline. Zo heeft Vancouver in aanloop naar de Winterspelen in korte tijd een congreshal, hoge snelheidslijn en snelweg uit de grond gestampt.

Deloitte stelt daarnaast dat veiligheid een steeds belangrijkere factor is in de toewijzing van sportevenementen. De overheid kan nooit teveel investeren in veiligheidsmaatregelen. ‘Een groot gevoel van veiligheid heeft een langdurig effect, tot ver na het evenement, op de atleten, toeschouwers, participerende organisaties en het organiserende land zelf.’

Het rapport "A Lasting Legacy" kunt u hier downloaden.

Nieuws

Meer nieuws over