Deloitte: Duurzame producten worden niet populairder

07 september 2010 Deloitte

Bijna 60% van de Nederlandse consumenten koopt wel eens duurzame producten, zoals biologische of Fairtrade producten. Dat zijn minder mensen dan in 2009. Een groot deel van de consumenten (86%) besteedt voor minder dan 20% van het totale aankoopbedrag aan duurzame producten. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van adviesbureau Deloitte naar consumententrends in de supermarkt.

Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte: “Helaas is het consumentengedrag ten opzichte van dit soort producten weinig in beweging. Circa 40% van de consumenten koopt zelden of nooit duurzame producten. De prijs speelt daarbij een grote rol. Ongeveer een vijfde van de consumenten zegt meer duurzame producten te kopen als het prijsverschil met vergelijkbare producten minder dan 5% zou zijn. Nog eens een derde zou meer duurzame producten in het winkelwagentje leggen als er geen prijsverschil zou zijn.”

Gezonde keuze keurmerken

Uit het onderzoek blijkt verder dat steeds minder consumenten dan in voorgaande jaren ‘gezonde keuze’ keurmerken betrouwbaar vinden. Ook vindt ongeveer de helft van de consumenten dat dergelijke keurmerken alleen door de overheid toegekend zouden mogen worden en dat ze alleen maar gebruikt worden als reclame voor een bepaald product. Daarnaast vinden meer respondenten dan vorig jaar dat er te veel verschillende keurmerken zijn.

Huismerken

Een ander belangrijk onderdeel van het assortiment vormen de huismerken. Een ruime meerderheid (89%) van de consumenten zegt een huismerk ook in de toekomst te blijven kopen als het goed bevalt. Bijna 60% van de ondervraagden zegt verder dat huismerken in kwaliteit niet onder doen voor A-merken. Dat is een iets kleinere groep dan in voorgaande jaren. “Voor meer dan driekwart van de consumenten is de prijs de belangrijkste reden om huismerken te kopen. De prijs en kwaliteit van deze producten zorgen ervoor dat ze niet meer weg te denken zijn uit de schappen. De helft van de consumenten gaat voor een kwalitatief goed huismerk zelfs naar een bepaalde supermarkt. Innovatie blijft dus van essentieel belang voor A-merken,” aldus Op Heij.

Ten slotte laat het onderzoek zien dat de kwaliteit van de verschillende producten in het schap beter beoordeeld worden dan de voorgaande twee jaren. Op Heij: “De consumenten beoordelen de primaire supermarkt (oftewel de meest bezochte supermarkt) gemiddeld met een 7,7. Dat is hoger dan de afgelopen twee jaar en dus een goede ontwikkeling voor zowel de ondernemers als de consument.”

Het rapport Bedrijfsvergelijking 2010

Levensmiddelendetailhandel bevat een consumentenonderzoek (gehouden onder meer dan 2700 consumenten), dat de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart brengt. Dit onderzoek is mede tot stand gekomen met behulp van Flycatcher Internet Research. Daarnaast bevat dit rapport een tweede onderzoek dat als doel heeft de autonome ontwikkeling van zelfstandige ondernemers in de levensmiddelendetailhandel in kaart te brengen en tevens een overzicht te bieden van de verwachtingen van de zelfstandige supermarktondernemers voor de toekomst. Dit rapport zal tijdens de Foodretaildag op 7 september 2010 te Zeist gepresenteerd worden.

Nieuws