Deloitte: Duurzaamheid blijft uitdaging bedrijven

22 augustus 2010 Deloitte

Vele bedrijven hebben het moeilijk om duurzaamheid in het centrum van hun ondernemingsstrategie te plaatsen, ondanks het feit dat deze trend een zware impact heeft op de voorkeuren van de consument, innovatie en productie. Dat is de conclusie van een enquête van het adviesbureau Deloitte bij een groep bedrijfsleiders. Daarbij blijkt volgens Deloitte dat er een duidelijke kloof bestaat tussen de aspiraties van de executives op het gebied van duurzaamheid en de realisatie van dat streven in het daadwerkelijke beleid van het bedrijf. Rekening houdend met snelheid waarop duurzaamheid aan belang wint, is die kloof volgens Deloitte echter ook begrijpbaar.

Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de ondervraagden de milieuvriendelijke claims van zijn producten hoopt te versterken, terwijl 46 procent de productie-technieken wil verfijnen en 31 procent de merkperceptie wil verbeteren. Marketing ondervindt volgens de respondenten de grootste impact van een grotere aandacht voor duurzaamheid. Op het gebied van innovatie blijkt 25 procent van de ondervraagden in eerste instantie producten efficiënter te maken, zoals het reduceren van het energieverbruik. Daarnaast merkte 23 procent nieuwe lijnen milieuvriendelijke producten te creëren om aan de duurzaamheidsnormen te beantwoorden. Uitdagingen daarbij zijn een aanvaardbaar prijsniveau te behouden en het kwaliteitsbehoud tegenover traditionele alternatieven.

Twee op drie ondervraagden zegt dat duurzaamheid het business-model al heeft veranderd of dat op korte termijn zal doen. Ook heeft 44 procent zijn productieproces aangepast, maar bij slechts 10 procent is dat ook het geval geweest voor onderzoek en ontwikkeling. "In een duurzame wereld, moet product-innovatie en design op een veel langere levenscyclus worden gericht, van het gebruik van alternatieve bestanddelen tot een technologie die gericht is op post-consumptie," aldus adviesbureau Deloitte. "Een succesvolle innovatie vergt bovendien ook alternatieve samenwerkingsverbanden met onder meer de wetenschappelijke wereld. In die initiatieven zouden ook de consumenten moeten worden betrokken, onder meer als erkenning van de bepalende rol die het publiek heeft bij de creatie van producten."

Uit het onderzoek blijkt verder dat nieuwe technologieën en toegang tot de interne belanghebbenden voor 79 procent van de ondervraagden cruciaal is gebleken voor het succes van duurzaamheids-programma's, gevolgd door budgetten (68 procent), gespecialiseerd personeel (64 procent) en de prioriteit voor planning en implementatie boven de financiële invalshoek (62 procent). (MH)

 

Nieuws

Meer nieuws over