Deloitte wint strategische opdracht bij Air India

09 december 2010 Consultancy.nl

Deloitte Consulting heeft een strategisch project gewonnen bij Air India. Het bedrijf heeft in de RFP procedure gewonnen van o.a. concurrenten McKinsey & Company, Booz & Company, Bain & Company, KPMG en Boston Consulting Group. Deloitte zal de luchtvaartmaatschappij adviseren omtrent macro-economische kwesties en het (bestaande) strategie- en herstelprogramma beoordelen. Deloitte zal zijn bevindingen over 2 maanden aan de Raad van Bestuur presenteren.

Deloitte: de 4de strategy & operations adviseur

Sinds de overheid Air India en Indian Airlines in 2006 liet fuseren heeft de nieuwe entiteit een groot aantal adviseurs aangenomen. Deloitte Consulting is het 4de strategy & operations adviesbureau in een periode van 12 maanden. Deze nieuwste zet komt nu de luchtvaartmaatschappij worstelt met verliezen en de opgebouwde schulden, de chaotische opening van Delhi’s nieuwe Terminal 3 in november, de financiële executie van een overheidsbailout en de recente beweringen van hoge functionarissen.

Leidinggevende personeelsleden hebben laten weten dat Air India niet tevreden is met zijn bestaande adviseurs Booz & Company (strategiediensten) en Accenture (postfusie-integratie). In maart werd al bekend dat het bestuur van Air India de plannen van o.a. McKinsey & Company (HR-advisering) en Rothschild (herstructureringsadvies) heeft afgewezen.

Booz & Company en Accenture bekritiseerd

Leidinggevend personeel heeft onthuld dat het werk van Booz & Company en Accenture niet volledig in lijn was met de verwachtingen. Deloitte Consulting is gevraagd om een “high-level review” van de huidige strategie- en herstelprogramma’s aan te sturen – werk dat in hoge mate overlapt met het werk dat voorheen door Booz & Company is uitgevoerd.

Vooral Accenture wordt openlijk bekritiseerd. Onlangs zei een werknemer van Air India het volgende in de Wall Street Journal: “Als consultants goed werk kunnen hebben verricht, waarom faalde Accenture dan in het integratieproces? Accenture kon de potentiële uitgaven aan belasting niet identificeren toen de luchtvaartmaatschappij de grondafhandeling- en engineeringdivisies moest afscheiden.” Accenture wilde zich niet uitlaten over de kwestie.

Kritiek op hoeveelheid consultants

Terwijl de kosten aan adviesuitgaven naar duizelingwekkende hoogten stijgen, is er toenemende kritiek op Air India’s beleid met betrekking tot externe adviseurs. “Het is belachelijk om meerdere adviseurs te hebben terwijl niemand vraagt wat ze doen. Ondanks diverse adviseurs blijven we verlies lijden”, zei een andere (anonieme) werknemer van Air India. “In plaats van het aantrekken van externe adviseurs moet Air India de verantwoordelijkheid zelf nemen en veranderingen van binnenuit doorvoeren.”

De belangrijkste adviseurs die voor Air India hebben gewerkt in de afgelopen 12 maanden:

Strategy: Booz & Company, Deloitte Consulting
Post-Merger Integration: Accenture
HR Strategy: McKinsey & Company
Operational restructuring: Simat Helliesen & Eichner, Flugwerkzeuge Aviation Software en Sabre
Financial restructuring: SBI Capital Markets, Rothschild

Nieuws