ConQuaestor realiseert ondanks crisis omzetgroei van 22%

20 januari 2009 Consultancy.nl

Advies- en detacheringsbureau ConQuaestor heeft vorig jaar een omzetgroei gerealiseerd van 22%. Ondanks de kredietcrisis verbeterde de winstgevendheid.

Het Utrechtse kantoor zegt nog weinig last te hebben van de recessie. 'We hebben er vertrouwen in dat we ook dit jaar verder groeien. ConQuaestor  is van plan dit jaar 100 tot 150 nieuwe medewerkers aan te trekken', zegt directievoorzitter Martijn Kamermans in een toelichting.

De financieel dienstverlener werd vijf jaar geleden opgericht na een managementbuy-out bij IBM. De onderneming is actief op een aantal terreinen, waaronder management consulting, detachering en interim-management. Bij Conquaestor werken momenteel 550 mensen. Het bedrijf huurt daarnaast ongeveer 120 zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) in. Opdrachtgevers zijn onder meer KPN, Heineken, Nuon en Achmea.

Kamermans is tevreden over de gang van zaken in het afgelopen jaar. De omzet groeide met €13 mln naar €73 mln. De nettowinst, in 2007 nog €3,9 mln, is vorig jaar verder toegenomen. Grote bezuinigingen waren niet nodig in Utrecht. 'We zijn als organisatie wel alerter geweest op de kosten en onze klanten.'

De kredietcrisis leidde ertoe dat er minder werk was bij de banken, maar dat werd weer goedgemaakt doordat ConQuaestor meer medewerkers kon inzetten bij Nederlandse verzekeraars. 'In het derde kwartaal was er nog niets aan de hand. In het vierde kwartaal waren de klanten kritischer, maar konden we gelukkig onze projecten gewoon afmaken.'

Het nieuwe jaar is traditioneel begonnen met onderhandelingen over tarieven en de inzet van financieel experts bij opdrachtgevers. Kamermans: 'De inkopers weren zich meer, merken we. Maar we vragen vrijwel dezelfde prijzen als vorig jaar, waardoor er tot dusver weinig problemen zijn.'

De directievoorzitter geeft nog geen concrete prognose voor 2009. De maand januari verloopt tot dusver beter dan vorig jaar, maar het bedrijf waagt zich niet aan een voorspelling. 'Een recessie als deze heb ik niet eerder meegemaakt. We zetten niettemin in op voorzichtige omzetgroei en een groei van ons markt-aandeel.' De slechtere conjunctuur biedt ook voordelen. Het bedrijf heeft minder vacatures dan vorig jaar. 'Door de recessie kunnen we gemakkelijker ervaren mensen werven.'

De onderneming is sinds de buy-out eigendom van de partners van het adviesbureau, toen twintig, inmiddels dertig. De expansie kwam de afgelopen jaren tot stand door autonome groei, zonder de overname van branchegenoten. Dat is bewust beleid: de directie verwacht niets van overnames.

Nieuws