Omzet adviesbureau ConQuaestor stijgt met 20%

05 juli 2008 Consultancy.nl

Advies- en detacheringsbureau ConQuaestor ondervindt nog weinig problemen van de afnemende groei van de Nederlandse economie. Weliswaar is het aantal orders van één belangrijke klant, ABN Amro, dramatisch gedaald na de opsplitsing van de bank, maar de Utrechtse onderneming kan dit flinke omzetverlies opvangen.

ConQuaestor publiceert vandaag halfjaarcijfers waarin de opgaande lijn van de afgelopen jaren wordt doorgetrokken. In de eerste zes maanden nam de omzet met 25% toe tot ruim €35 miljoen. De nettowinst stijgt sneller dan de omzet, maar concrete cijfers worden er nog niet gegeven.

ConQuaestor is een financieel dienstverlener die vier jaar geleden ontstond na een management buy-out bij automatiseerder en consultancy IBM. De onderneming koos voor een viertal kernactiviteiten (advies, outsourcing, interim-management en detachering) en wist daarmee de afgelopen jaren steeds een omzetstijging van 30% te halen.

'Natuurlijk is door de verkoop van de bank het werk voor ABN Amro enorm afgenomen', zegt bestuursvoorzitter Martijn Kamermans in een toelichting. 'Je ziet dat veel banken momenteel erg op hun geld letten.' Maar van een negatief effect van de kredietcrisis op de werkzaamheden voor de financiële sector wil hij niets weten. 'Bij de verzekeraars neemt het werk juist toe. We zijn heel tevreden met de gang van zaken.'

Bij grote opdrachtgevers als Heineken, Nuon, Essent, Achmea en KPN neemt de orderstroom toe. Alleen het aantal opdrachten van het voormalige moederbedrijf IBM krimpt.

Voor de tweede jaarhelft rekent Kamermans op een wat afnemende groei. Daardoor zal de omzet dit jaar stijgen naar €72 miljoen, dat is €12 miljoen ofwel 20% meer dan vorig jaar. Aanjagers van de groei zijn consultancy en detachering.

De nettowinst bedroeg vorig jaar €4 miljoen. Voor dit jaar wordt een hoger resultaat voorzien. Na de 'rommelige' pioniersjaren besteedt het management nu veel aandacht aan verbetering van de bedrijfsprocessen en dat werpt vruchten af.

Niet de kredietcrisis baart het management zorgen, maar de krapte op de arbeidsmarkt. 'De werving van nieuwe medewerkers is ons grootste probleem.' De zakelijk dienstverlener neemt in hoog tempo medewerkers aan, in de eerste jaarhelft tachtig mensen.

Het personeelsverloop bedraagt 15% tot 20%. Het bestuur verwacht dit jaar in totaal 150 mensen aan te trekken, maar liever nog veel meer. Kamermans: 'We hebben vooral moeite om financieel specialisten binnen te halen met drie tot zes jaar ervaring. Zowel voor advieswerk als voor detachering.' Het tekort wordt momenteel vooral opgevuld met extra ZZP'ers. Om toch voldoende vast personeel aan te kunnen trekken, doet ConQuaestor een beroep op het netwerk van de eigen medewerkers.

Adviesbureau ConQuaestor houdt voorlopig vast aan de huidige eigendomsstructuur. Na de management buy-out van 2004 zijn alle aandelen in handen van een dertigtal partners. Externe aandeelhouders, zoals private equity-bedrijven, zijn er niet. 'Die passen niet bij onze structuur', zegt Kamermans.

Nieuws

Meer nieuws over