Clear2Pay wint lucratief contract bij Rabobank

05 september 2010 De Tijd

Clear2Pay, adviesbureau op het gebied van betaalsoftware, heeft nu ook op haar Benelux-thuismarkt een eerste grote opdracht binnengehaald. De Nederlandse bank Rabobank besloot namelijk in zee te gaan met Clear2Pay voor het vlaggenschipproduct van het bedrijf, de softwarebibliotheek Open Payment Framework.

De overeenkomst is symbolisch en strategisch een belangrijke stap. Clear2Pay, dat ook in Nederland een grote vestiging heeft, hoopt dat ze de deur naar andere Benelux-spelers kan openen. ‘Tot nu toe deden we enkel consultancytaken voor Benelux-banken en leverden we kleinere producten. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, maar dit contract is van een andere orde’, zegt Michel Akkermans, de gedelegeerd bestuurder van Clear2Pay.

Ook andere Belgische spelers in de sector van de financiële software merkten al dat Belgische banken vaak niet voor producten van eigen bodem kiezen. ‘Ofwel doen ze het werk zelf, ofwel kijken ze naar het buitenland’, zegt Akkermans. ‘Nochtans is er in een grote straal rond Brussel software van wereldklasse voor financiële toepassingen aanwezig. Dat wordt overal ter wereld erkend, maar onvoldoende in België zelf.’

Wereldwijd al een grote speler

Nochtans heeft Clear2Pay al zijn sporen verdiend. In Europa tekende het belangrijke contracten met onder meer het Spaanse Santander en Crédit Agricole uit Frankrijk. In de VS haalde de Belgische firma het zelfs van grotere lokale concurrenten bij de Fed, de Amerikaanse centrale bank. Voorts zijn er orders uit Azië en Australië. Volgens Akkermans wordt Clear2Pay intussen ook gevolgd en erkend door onafhankelijke industrieanalisten.

Over de omvang van de overeenkomst met Rabobank wil hij geen details kwijt. ‘Maar het contract staat op gelijke hoogte met andere grote Europese akkoorden.’ Opvallend is volgens de topman de korte duur van het beslissingsproces. De gesprekken startten in april. ‘De korte doorlooptijd van enkele maanden is een record in de industrie. Het contract is duidelijk geïnspireerd door de invoering van SEPA (de eengemaakte Europese betaalruimte, red.).’

Beter dan verwacht

Het succes van Clear2Pay vertaalt zich in de cijfers. ‘We verwachten dit jaar organisch meer dan 40 procent omzetgroei te zullen boeken tegenover 2009, toen we 43 miljoen haalden. We hadden gemikt op een goede 20 procent. Het verschil komt deels door de kwaliteit van onze medewerkers, maar we blijken ook de juiste technologiekeuzes te hebben gemaakt. We hebben in de eerste jaarhelft, voornamelijk in Europa, meer dan 70 mensen gerekruteerd, waardoor we nu met ongeveer 650 medewerkers zijn.’

De investeringen in technologie en personeel maken wel dat het bedrijf nog niet winstgevend is. Voor dit jaar mikt het adviesbureau op een break-even. De snelle, eigen groei maakt ook dat het bedrijf nog kritischer werd tegenover overnames. ‘Maar we zijn toch nog bezig met de analyse van mogelijkheden op dat vlak.’

Nieuws