Capgemini moderniseert ICT van Thomas Cook Group

07 december 2010 Consultancy.nl

Het wereldwijd bekende reis- en vrijetijdsbureau Thomas Cook Group heeft een contract gesloten met Capgemini voor de radicale modernisering van een centraal IT-systeem. Het programma is ontworpen om de efficiëntie en flexibliteit van Thomas Cook UK & Ireland significant te vergroten, en de services aan zijn miljoenen klanten in het Verenigd Koninkrijk te transformeren.

Capgemini zal het Thomas Cook UK & Ireland mogelijk maken een aantal van zijn bestaande IT-systemen te vervangen, door nieuwe technologie te implementeren die het end-to-end management van alle bedrijfsaspecten, van booking tot levering, kan ondersteunen. Een ingrijpend vernieuwd reserverings- en managementsysteem geeft Thomas Cook UK & Ireland de mogelijkheid zowel vakanties op maat als traditionele vakantiepakketten via meerdere kanalen op te markt te brengen en te distribueren, waaronder websites, callcenters en reisbureaus. Het IT-ontwikkelingsprogramma is er ook op gericht snelle integratie met externe IT-systemen van derden te faciliteren, zoals hotelconcerns, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurbedrijven.

Thomas Cook Group koos Capgemini als belangrijkste partner voor het project na een beoordeling van concurrerende voorstellen. Capgemini werd volgens de beoordeling gekozen vanwege zijn aantrekkelijke commerciële voorstel, zijn commitment voor een samenwerkende relatie en zijn leiderschap in ‘vlotte’ softwareontwikkeling, een techniek waarmee snelle en iteratieve fine-tuning van IT-systemen richting de bedrijfsbehoeften mogelijk is, terwijl het ontwikkelingsproces verder gaat. Andere belangrijke factoren waren Capgemini’s mogelijkheid tot het leveren van excellente kwaliteit en waarde met behulp van zijn Rightshore® leveringsmodel, en zijn eersteklas referenties van bestaande klanten.
 
Het 70-man sterke Capgemini team van experts uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en India zal werken vanuit Thomas Cook’s kantoren in Peterborough en vanuit Capgemini Accelerated Development Centres in Birmingham en Manchester, Engeland en Mumbai, India. De vernieuwde systemen zijn naar verwachting geconcentreerd op grotendeels op maat gemaakte software maar bevatten ook een Oracle database en IBM Websphere componenten. De systemen zullen, naast de service voor het vakantiepubliek, ook toegankelijk zijn voor werknemers van Thomas Cook. Capgemini is onmiddellijk begonnen met het ontwikkelingswerk voor het programma.

Over Thomas Cook Group

Thomas Cook Group is één van ‘s werelds grootste vrijetijds- en reisconcern met een omzet van £8.8 miljard, 22.3 miljoen klanten, 31,000 werknemers, een vloot van 93 vliegtuigen, een netwerk van meer dan 3400 eigen en franchise reisbureaus en aandelen in 86 hotels en resorts.

Nieuws