Capgemini koopt inkoop dienstverlener IBX

03 februari 2010 Capgemini

Capgemini neemt aanbieder van inkoopoplossingen IBX over om als eerste in de markt een totaaloplossing te leveren voor het managen van wereldwijde sourcing strategieën.

Capgemini heeft vandaag de overname bekendgemaakt van IBX, een aanbieder van on- demand inkoopoplossingen. Met deze acquisitie wordt ook een in de markt nog unieke Procurement-as-a-Service totaaloplossing beschikbaar. Capgemini en IBX werken al sinds de zomer van 2009 samen. Nu zijn de krachten gebundeld om deze nieuwe dienstverlening verder te ontwikkelen en de markt voor de geavanceerde technologie van IBX verder uit te breiden. De overeenkomst combineert de kracht van IBX's software-as-a-service inkooptechnologie met Capgemini's expertise in global sourcing, business process outsourcing (BPO) en transformatie.

Volgens AMR Research is de outsourcing van supply management-processen in de afgelopen jaren gegroeid: "De markt nam in een jaar toe met 30%, gedreven door inkoop- en strategische sourcing diensten die in recordhoeveelheden worden uitbesteed aan India." Met veel BPO-ervaring op het terrein van procurement, is Capgemini goed gepositioneerd om deze nieuwe groeimarkt te betreden, gebruikmakend van het eigen Rightshore® delivery netwerk en de offshore capaciteit in India, China, Brazilië en Polen.

Het hoofdkantoor van IBX, een erkende pionier op het gebied van e-inkoop, is gevestigd in Stockholm. Het procurement adviesbureau heeft 240 medewerkers in Europa en in de Verenigd Staten. De inkomsten van het bedrijf bedragen EUR 30 miljoen met een EBITDA2-marge van 16 procent. IBX verwerkt jaarlijks twee miljoen inkooporders ter waarde van EUR 12 miljard voor meer dan 200.000 eindgebruikers. Klanten zijn onder meer Ericsson, IKEA, Kraft Foods, Volvo Group, Deutsche Post DHL, LEGO System, Skanska en Deutsche Lufthansa.

"De krachtenbundeling met Capgemini maakt de weg vrij voor een nieuwe generatie Procurement- as-a-Service dienstverlener. De samenwerking met Capgemini startte vorig jaar zomer en is heel positief verlopen. Capgemini's wereldwijde competenties op het gebied van outsourcing en procurement zijn indrukwekkend. Wanneer deze worden gecombineerd met IBX's platform voor software-as-a-service inkooptechnologie, het internationale leveringsnetwerk en onze sourcing- en inkoopexpertise, dan kunnen we een meer dan uitstekende oplossing bieden voor onze klanten" zegt Leif Bohlin, CEO van IBX Group en onlangs aangesteld als hoofd van het onderdeel dat verantwoordelijk is voor de nieuwe gecombineerde procurement BPO dienstverlening.

"Een inkoopplatform kan direct winst opleveren voor bedrijven die op zoek zijn naar het uitbesteden van bedrijfsprocessen. Bovendien stellen wij onze klanten in staat hun sourcing strategie op een wereldwijde basis te managen, waarbij we helpen om de bedrijfsvoering te verbeteren en ook de voordelen van compliance te benutten," aldus Hubert Giraud, wereldwijd verantwoordelijk voor Capgemini Global BPO. "Nu onze unieke dienstverlening een totaaloplossing biedt van transformatie consulting tot en met global sourcing, hebben organisaties genoeg aan een enkele partner voor de uitbesteding van hun inkoopfunctie. Een volledig geïntegreerde aanpak levert niet alleen kostenvoordelen op. Ook de benodigde investeringen om het besparingspotentieel te herkennen en te realiseren is lager. "

De nieuwe BPO procurement totaaloplossing omvat een volledige suite van producten en diensten, waaronder business process outsourcing, het software-as-a-service procurement platform en een vast internationaal leveranciersnetwerk bestaande uit meer dan 20,000 leveranciers. De overeenkomst zal naar verwachting eind februari worden geformaliseerd onder voorbehoud van goedkeuring door de bevoegde mededingingautoriteiten.

Voor meer informatie over Capgeminis BPO dienstverlening klik hier.

Nieuws

Meer nieuws over